Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Generative AI Kod przedmiotu INF1GAI
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Podstawy programowania (INF1PPR),  
Cele przedmiotu

Po ukończeniu niniejszego modułu studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat metod i technik generatywnej sztucznej inteligencji (AI), a także świadomość związanych z nimi kwestii etycznych. Rozwiną również umiejętności korzystania z technik generatywnej sztucznej inteligencji w kontekście stosowanych technologii informatycznych (IT).

Odniesienie do standardu SFIA:
- Sztuczna inteligencja (AI) i etyka danych (AIDE) – poziom 3
- Uczenie maszynowe (MLNG) – poziom 3
- Projektowanie i tworzenie treści (INCA) – poziom 2
- Rozwój animacji (ADEV) – poziom 2
- Projektowanie graficzne (GRDN) – poziom 2

Treści programowe

Wykład
1 Przegląd metod i technik generatywnej sztucznej inteligencji (AI).
2 Duże modele językowe i ich zastosowania, synteza mowy, techniki zamiany tekstu na mowę, klonowanie głosu.
3 Synteza dźwięku, morfing sygnałów audio, generowanie muzyki.
4 Generowanie grafiki komputerowej i animacji.
5 Generowanie i przetwarzanie obrazów.
6 Generowanie i przetwarzanie sekwencji wideo.
7 „Fałszywe” nagrania audio-wizualne i kwestie etyczne.
8 Test zaliczeniowy.

Pracownia specjalistyczna
1 Inżynieria zapytań na potrzeby wykorzystania technik generatywnej sztucznej inteligencji.
2 Wykorzystanie dużego modelu językowego do napisania eseju technicznego na zadany temat.
3 Klonowanie głosu.
4 Generowanie muzyki.
5 Generowanie grafiki komputerowej.
6 Generowanie obrazów.
7 Przetwarzanie obrazów.
8 Generowanie sekwencji wideo.
9 Przetwarzanie sygnałów wideo.
10 Zaliczenie pracowni.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

W - zaliczenie: test wyboru
Ps - ocena opracowanego oprogramowania oraz wygenerowanych treści audio-wizualnych

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe pojęcia, metody i techniki z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji INF1_W10
INF1_W14
EU2 sposób opracowania wybranych metod generatywnej sztucznej inteligencji INF1_W10
INF1_W14
EU3 zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji oraz związane z nimi kwestie etyczne INF1_W14
EU4 wykorzystywać narzędzia sztucznej inteligencji wysokiego poziomu na potrzeby generowania oraz przetwarzania, tekstu, mowy, dźwięku i obrazu INF1_U13
EU5 wykorzystać publicznie dostępne biblioteki programistyczne z zaimplementowanymi generatywnymi technikami sztucznej inteligencji do tworzenia niestandardowego oprogramowania INF1_U13
EU6 opracować „od postaw” wybraną metodę generatywnej sztucznej inteligencji INF1_U13
EU7 krytycznej oceny technicznej jakości dźwięku i obrazu wygenerowanego z użyciem metod sztucznej inteligencji oraz dyskusji dotyczącej kwestii etycznych związanych z generatywnymi technikami sztucznej inteligencji INF1_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie − test wyboru W
EU2 zaliczenie − test wyboru W
EU3 zaliczenie − test wyboru W
EU4 ocena opracowanego oprogramowania oraz wygenerowanych treści audio-wizualnych Ps
EU5 ocena opracowanego oprogramowania oraz wygenerowanych treści audio-wizualnych Ps
EU6 ocena opracowanego oprogramowania oraz wygenerowanych treści audio-wizualnych Ps
EU7 ocena opracowanego oprogramowania oraz wygenerowanych treści audio-wizualnych Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udziałem w wykładach 26
2 - udziałem w innych formach zajęć 30
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu 5
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć 60
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 125
(1)+(2)+(3)+(4)+(5)
5.0
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 30
(2)
1.2
Literatura podstawowa

1. D. Foster, Generative Deep Learning: Teaching Machines To Paint, Write, Compose, and Play, O'Reilly Media, 2022
2. M. Liu, Learn Generative AI with PyTorch, Manning, 2024
3. C. Fregly, A. Barth, S. Eigenbrode, Generative AI on AWS: Building Context-Aware Multimodal Reasoning Applications, O'Reilly Media. 2023
4. N. Dhamani, M. Engler, Introduction to Generative AI, Manning, 2024

Literatura uzupełniająca

1. J. Phoenix, M. Taylor, Prompt Engineering for Generative AI, O'Reilly Media, 2024
2. S. Raschka, Build a Large Language Model (From Scratch), Manning, 2024
3. A. Bahree, Generative AI in Action, Manning, 2024

Jednostka realizująca Wydział Informatyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Magdalena Topczewska,dr hab. inż. Sławomir Zieliński 2025.05.12