Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Sztuczna inteligencja Kod przedmiotu IE1SIN
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Logika dla informatyków (IE1LDI),  
Cele przedmiotu

Omówienie wybranych koncepcji sztucznej inteligencji. Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami przeszukiwania przestrzeni stanów. Nauczenie podstaw metod reprezentacji wiedzy za pomocą sztucznych sieci neuronowych, algorytmów ewolucyjnych i drzew decyzyjnych. Celem przedmiotu jest również poznanie wybranych metod reprezentacji wiedzy z wykorzystaniem teorii zbiorów przybliżonych - jednej z nielicznych metod informatycznych zainicjowanych w Polsce, która znalazła uznanie na całym świecie. Przedstawienie metod wnioskowania opartego na logice rachunku zdań i logice predykatów. Celem przedmiotu jest ponadto przedstawienie praktycznych zastosowań systemów sztucznej inteligencji.

Treści programowe

Wykład:
Wprowadzenie do sztucznej inteligencji. Dyskusja zagadnień dotyczących testu zaproponowanego przez Alana M. Turinga.
Podstawowe metody przeszukiwania przestrzeni stanów.
Reprezentacja wiedzy z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych (reguła uczenia perceptronu, algorytm wstecznej propagacji błędu).
Metody generowania drzew decyzyjnych.
Algorytmy ewolucyjne (algorytm genetyczny, strategia ewolucyjna, programowanie ewolucyjne, programowanie genetyczne).
Systemy ekspertowe oparte na języku logiki.
Reprezentacja wiedzy z wykorzystaniem metod zbiorów przybliżonych - Polska Szkoła Sztucznej Inteligencji.
Umówienie wybranych zastosowań systemów sztucznej inteligencji w rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych.

Pracownia specjalistyczna:
Projektowanie i implementacja aplikacji komputerowych, które wykorzystują metody sztucznej inteligencji.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   metoda projektów,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna: ocena sprawozdań, wykonanie i obrona projektu.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna metody sztucznej inteligencji oraz ich zastosowania w rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych K_W04
K_W09
EU2 potrafi projektować i implementować aplikacje komputerowe, które wykorzystują sztuczną inteligencję K_U03
EU3 potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymenty oraz symulacje w celu ustalenia skuteczności danej metody sztucznej inteligencji K_U03
EU4 potrafi ocenić przydatność metod sztucznej inteligencji do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz wybierać i stosować właściwe rozwiązania K_U03
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie wykładu W
EU2 sprawozdanie z wykonywanych zadań, dokumentacja projektu Ps
EU3 sprawozdanie z wykonywanych zadań Ps
EU4 sprawozdanie z wykonywanych zadań Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej 10
4 - Opracowanie sprawozdań z pracowni i wykonanie zadań domowych 10
5 - Udział w konsultacjach 5
6 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) 25
7 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 15
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 65
(2)+(1)+(5)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 75
(2)+(4)+(6)+(3)
3.0
Literatura podstawowa

1. M. Flasiński, Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2021.
2. L. Rutkowski, Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2021.
3. Tools for Learning Artificial Intelligence, strona internetowa http://www.aispace.org/.

Literatura uzupełniająca

1. Pakiet oprogramowania RoughSets: Data Analysis Using Rough Set and Fuzzy Rough Set Theories., strona internetowa: https://cran.r-project.org/package=RoughSets
2. Strona internetowa: http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Sztuczna_inteligencja.
3. J. Stepaniuk, Rough - Granular Computing in Knowledge Discovery and Data Mining, Studies In Computational Intelligence 152, Heidelberg: Springer-Verlag, Berlin 2008.

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) prof. dr hab. Jarosław Stepaniuk 2021.04.28