Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Rozwiązania szkieletowe w tworzeniu aplikacji WWW Kod przedmiotu IE1RST
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
26 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Bazy danych (IE1BDA),   Programowanie obiektowe (IE1POB),   Wprowadzenie do aplikacji WWW (IE1WAW),  
Cele przedmiotu

Student po zrealizowaniu wykładu i pracowni specjalistycznej potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację opartą na frameworku Django oraz aplikację opartą na frameworku Ruby on Rails.

Treści programowe

Wykład:
Wprowadzenie do frameworków webowych Ruby on Rails i Django. Podstawy języka Ruby. Podstawy języka Python. Budowa i działanie aplikacji budowanych z wykorzystaniem Ruby on Rails i Django. Administracja aplikacją. Bezpieczeństwo aplikacji. Dodatkowe moduły, rozszerzenia aplikacji. Wydajność aplikacji. Wdrażanie aplikacji. Testowanie aplikacji.

Pracownia specjalistyczna:
Ćwiczenia z języka Python. Ćwiczenia z języka Ruby. Realizacja (projekt, implementacja, testowanie, wdrożenie) wybranej aplikacji webowej z wykorzystaniem frameworku Django lub Ruby on Rails.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna - projekt, implementacja i prezentacja aplikacji, obserwacja pracy na zajęciach.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 ma szczegółową wiedzę w zakresie metodyk, technik i narzędzi programowania stosowanych w rozwiązaniach szkieletowych, zna i rozumie zasady tworzenia oprogramowania z wykorzystaniem rozwiązań szkieletowych oraz wzorców projektowych, w szczególności wzorca MVC, zna techniki tworzenia aplikacji internetowych w oparciu o rozwiązania szkieletowe K_W05
K_W07
K_W08
EU2 potrafi zaprojektować, zaimplementować i wdrożyć internetowy system informatyczny w oparciu o rozwiązanie szkieletowe dobierając do tego odpowiednie narzędzia K_U05
K_U08
EU3 prezentuje, na podstawie materiałów przygotowanych samodzielnie i pozyskanych ze źródeł, przy użyciu najnowszych technik informacyjno-komunikacyjnych efekty swojej pracy K_U13
EU4 potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role K_U11
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 projekt i implementacja aplikacji, obserwacja pracy na zajęciach Ps
EU3 ocena prezentacji aplikacji Ps
EU4 projekt i implementacja aplikacji, obserwacja pracy na zajęciach Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 26
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Udział w konsultacjach 4
4 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) 33
5 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 7
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(3)+(2)+(1)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 63
(4)+(2)
2.5
Literatura podstawowa

1. Django Software Fundation, Django documentation, online: https://docs.djangoproject.com
2. Ruby on Rails Guides, online: http://guides.rubyonrails.org
3. Shaw Zed A. Python 3: Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania. Gliwice: Helion, 2018.
4. Elder, John. Ruby on Rails : Tworzenie Aplikacji WWW. Gliwice: Helion, 2016.
5. D. Flanagan, Y. Matsumoto, Ruby: programowanie, Helion, Gliwice, 2009.

Literatura uzupełniająca

1. A. Melé, Django: praktyczne tworzenie aplikacji sieciowych, Helion, 2016.
2. R. S. Pressman, D. Lowe, Web engineering: a practitioner’s approach, Boston, McGraw-Hill, 2009.

Jednostka realizująca Katedra Oprogramowania Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Tomasz Łukaszuk 2021.04.28