Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Język programowania - obieralny Kod przedmiotu -
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 3
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające Programowanie obiektowe (DS1S2POB),  
Cele przedmiotu

Kluczowe koncepcje, architektury i techniki tworzenia nowoczesnych aplikacji webowych. Projektowanie, implementacja i wdrażanie aplikacji internetowych. Bezpieczeństwo, efektywność, integracja z bazami danych i usługami zewnętrznymi. Teoria i praktyczne ćwiczenia zgodne ze standardami i wzorcami projektowymi. Modele organizacji aplikacji, narzędzia do wdrażania i utrzymania.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
Programming/software development PROG - poziom 3
Testing TEST - poziom 3
Software design SWDN - poziom 3
Systems Development DESN - poziom 3
Information Security SCTY - poziom 3

Treści programowe

Wprowadzenie do nowoczesnych metod i narzędzi programowania aplikacji internetowych. Architektura, funkcjonalność i bezpieczeństwo aplikacji webowych. Teoria i praktyka projektowania, implementacji i wdrażania aplikacji. Model klient-serwer, protokoły sieciowe, organizacja kodu. Obsługa żądań HTTP, zarządzanie danymi użytkowników, integracja z bazami danych, projektowanie API. Bezpieczeństwo: autoryzacja, ochrona przed atakami, zarządzanie sesjami. Nowoczesne podejścia, frameworki backendowe i frontendowe.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,   wykład z prezentacją multimedialną,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi.
Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0

Pracownia specjalistyczna: ocena wybranych zajęć realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego.
Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 Student zna i rozumie koncepcje związane z architekturą aplikacji webowych i zasady budowy aplikacji wykorzystujących bazy danych DS1_W04
DS1_W08
DS1_W20
DS1_W21
EU2 Student zna i rozumie zasady integracji aplikacji z zewnętrznymi usługami oraz podstawy bezpieczeństwa w kontekście aplikacji internetowych DS1_W04
DS1_W21
EU3 Student potrafi projektować, implementować i wdrażać aplikacje webowe, stosując nowoczesne technologie frontendowe i backendowe oraz dbając o ich wydajność i bezpieczeństwo DS1_U02
DS1_U04
DS1_U05
DS1_U12 (H1_U02)
DS1_U20
DS1_U21
EU4 Student potrafi integrować aplikacje z bazami danych oraz wykorzystywać interfejsy API do komunikacji z zewnętrznymi usługami. DS1_U02
DS1_U07
DS1_U21
EU5 Student jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i etyki przy projektowaniu aplikacji internetowych oraz odpowiedzialnego podejścia do przetwarzania danych użytkowników. DS1_K05
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 rozwiązywanie zadań problemowych Ps
EU4 rozwiązywanie zadań problemowych PS
EU5 rozwiązywanie zadań problemowych Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udział w wykładach 30
2 - udział w innych formach zajęć 30
3 - indywidualne wsparcie merytorycznym procesu uczenia się, udział w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowanie do zaliczenia wykładu/egzaminu 10
5 - przygotowanie do bieżących zajęć o charakterze praktycznym 20
6 - wykonanie projektu 31
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 64
(1)+(2)+(3)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 81
(2)+(5)+(6)
3.2
Literatura podstawowa

Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu.

Literatura uzupełniająca

Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu.

Jednostka realizująca Wydział Informatyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Anna Łupińska-Dubicka 2025.05.30