Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Modelowanie statystyczne Kod przedmiotu DS1S4MOS
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
15 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR),   Statystyka matematyczna (DS1S3SMA),  
Cele przedmiotu

Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania statystycznego dla jednej i wielu zmiennych
Rozwój praktycznych umiejętności opisu i analizy zjawisk, interpretacji wyników, co jest kluczowe w analizie danych w kontekście modelowania zjawisk w rzeczywistych problemach.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
- Data Science (DATS) - poziom 3: ocena i porównywanie modeli, interpretacja wyników
- Data Analytics (DAAN) - poziom 2: analiza i wizualizacja wyników

Treści programowe

Podstawy modelowania statystycznego. Przygotowywanie danych do analizy, przetwarzanie wstępne. Ogólne modele liniowe. Uogólnione modele liniowe. Modele nieliniowe. Niestandardowe modele regresji. Modele dla powtarzanych pomiarów. Konstruowanie, stosowanie i walidacja modeli.

Wykład:
1. Wprowadzenie do modelowania statystycznego. Przykłady rzeczywistych zbiorów danych oraz przeprowadzanych analiz. Problemy występujące w danych
2. Statystyka opisowa. Teoria estymacji
3. Testowanie hipotez
4. Ogólne modele liniowe: analiza wariancji jedno i wieloczynnikowa
5. Ogólne modele liniowe: analiza regresji prostej i wieloraka
6. Ogólne modele liniowe: analiza kowariancji
7. Regresja logistyczna
8. Regresja Poissona
9. Uogólnione modele liniowe
10. Regresja nieliniowa: linearyzowalna
11. Regresja nieliniowa
12. Regresja segmentowa
13. Modele dla powtarzanych pomiarów
14. Modele dla powtarzanych pomiarów
15. Modele regresji nieliniowej

Pracownia specjalistyczna:
1. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia. Ekspoloracyjna analiza danych
2. Statystyka opisowa. Teoria estymacji
3. Testowanie hipotez
4. Ogólne modele liniowe: analiza wariancji jedno i wieloczynnikowa
5. Ogólne modele liniowe: analiza regresji prostej i wieloraka
6. Ogólne modele liniowe: analiza kowariancji
7. Regresja logistyczna
8. Regresja Poissona
9. Uogólnione modele liniowe
10. Regresja nieliniowa: linearyzowalna
11. Regresja nieliniowa
12. Regresja segmentowa
13. Modele dla powtarzanych pomiarów
14. Modele dla powtarzanych pomiarów
15. Dokończenie niezrealizowanych zadań. Zaliczenie pracowni specjalistycznej

Metody dydaktyczne

wykład konwersatoryjny,   wykład problemowy,   wykład z prezentacją multimedialną,   dyskusja rozwiązań,   praca w grupach,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Pracownia specjalistyczna: opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe koncepcje i rodzaje modeli statystycznych DS1_W01
EU2 metody oceny modeli statystycznych DS1_W01
EU3 pojęcia korelacji, regresji liniowej i wielorakiej, regresji nieliniowej DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
EU4 zbudować i ocenić modele statystyczne DS1_U01
DS1_U03
DS1_U19
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 wykonanie sprawozdań i projektu Ps
EU4 wykonanie sprawozdań i projektu Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udziałem w wykładach 15
2 - udziałem w innych formach zajęć 30
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu 5
5 - przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej 46
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 49
(1)+(2)+(3)
2.0
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 76
(2)+(5)
3.0
Literatura podstawowa

1. M.H. Kutner, C.J. Nachtsheim, J. Neter, W. Li, Applied linear statistical models, 5th ed. McGraw-Hill, 2005
2. P. Biecek, Na przełaj przez Data Mining z pakietem R (http://www.biecek.pl/NaPrzelajPrzezDataMining/NaPrzelajPrzezDataMining.pdf)
3. A.J. Dobson, A. Barnett, An Introduction to Generalized Linear Models. Chapman & Hall/CRC Texts in Statistical Science, 2008
4. G. M. Fitzmaurice, Applied Longitudinal Analysis, John Wiley & Sons Inc., 2011

Literatura uzupełniająca

1. W. Krysicki, J. Bartos, i inni, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, PWN, 1999
2. J. Jiming, T. Nguyen, Linear and Generalized Linear Mixed Models and Their Applications, Springer Natur, 2011

Jednostka realizująca Wydział Informatyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Dorota Mozyrska,dr hab. Małgorzata Wyrwas 2025.05.30