Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Data Science | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Modelowanie statystyczne | Kod przedmiotu | DS1S4MOS | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | |
15 | 30 | Punkty ECTS | 4 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Rachunek prawdopodobieństwa (DS1S2RPR), Statystyka matematyczna (DS1S3SMA), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania statystycznego dla jednej i wielu zmiennych Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Podstawy modelowania statystycznego. Przygotowywanie danych do analizy, przetwarzanie wstępne. Ogólne modele liniowe. Uogólnione modele liniowe. Modele nieliniowe. Niestandardowe modele regresji. Modele dla powtarzanych pomiarów. Konstruowanie, stosowanie i walidacja modeli. Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja rozwiązań, praca w grupach, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe koncepcje i rodzaje modeli statystycznych |
DS1_W01 |
||||||||
EU2 | metody oceny modeli statystycznych |
DS1_W01 |
||||||||
EU3 | pojęcia korelacji, regresji liniowej i wielorakiej, regresji nieliniowej |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
EU4 | zbudować i ocenić modele statystyczne |
DS1_U01 DS1_U03 DS1_U19 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | wykonanie sprawozdań i projektu | Ps | ||||||||
EU4 | wykonanie sprawozdań i projektu | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 15 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 5 | |||||||||
5 - przygotowaniem do zaliczenia pracowni specjalistycznej | 46 | |||||||||
RAZEM: | 100 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 49 (1)+(2)+(3) |
2.0 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 76 (2)+(5) |
3.0 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. M.H. Kutner, C.J. Nachtsheim, J. Neter, W. Li, Applied linear statistical models, 5th ed. McGraw-Hill, 2005 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. W. Krysicki, J. Bartos, i inni, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, PWN, 1999 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Dorota Mozyrska,dr hab. Małgorzata Wyrwas | 2025.05.30 |