Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Logika matematyczna Kod przedmiotu DS1S1LMA
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 1
15 15 Punkty ECTS 3
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu logiki matematycznej i teorii mnogości, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w inżynierii danych.
Rozwój umiejętności formalnego myślenia i modelowania strukturalnego niezbędnych do projektowania struktur danych i algorytmów oraz analizy i rozwiązywania problemów w inżynierii danych.
Ramowe treści programowe Zbiory jako struktury danych oraz operacje na zbiorach, w tym podstawowe prawa algebry zbiorów. Rachunek zdań i jego zastosowania w teorii dowodów oraz wnioskowania, w tym analiza spełnialności i tautologiczności formuł. Metody dowodzenia i logika pierwszego rzędu, obejmujące interpretacje formuł, modele logiczne oraz konstrukcję formuł przy użyciu zmiennych, predykatów, kwantyfikatorów i spójników logicznych. Relacje binarne, ich właściwości oraz operacje, w tym relacje równoważności, klasy abstrakcji oraz teoria porządków z uwzględnieniem porządków częściowych i liniowych. Funkcje jako odwzorowania między zbiorami, ich własności oraz operacje wykonywane na funkcjach.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 15 15
udziałem w innych formach zajęć 15 15 15
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 11 11
przygotowaniem do bieżących zajęć 30 30
Razem godzin: 75 34 60
Razem punktów ECTS: 3 1.4 2.4
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W01 DS1_U01 DS1_K01
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr Magdalena Kacprzak Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2025/2026
 
Treści programowe
Wykład
1. Zbiory jako struktury danych. Zbiory potęgowe, moce zbiorów, równoliczność zbiorów.
2. Operacje na zbiorach: część wspólna, suma, różnica, iloczyn kartezjański. Podstawowe prawa algebry zbiorów.
3. Rachunek zdań. Zmienne zdaniowe, spójniki logiczne. Formuły zdaniowe i ich wartości logiczne. Tautologie, kontrtautologie, spełnialność. Tablice prawdy.
4. Teoria dowodów i wnioskowania. Metody dowodzenia.
5. Rachunek predykatów. Logika pierwszego rzędu: zmienne, predykaty, kwantyfikatory (istnienia, ogólności).
6. Formuły logiczne w rachunku predykatów. Interpretacje formuł i modele logiczne.
7. Relacje binarne i ich właściwości. Definicja, reprezentacja graficzna i algebraiczna. Właściwości relacji: zwrotność, przeciwzwrotność, symetryczność, przeciwsymetryczność, antysymetryczność, przechodniość, spójność.
8. Operacje składania i odwracania relacji.
9. Relacje równoważności i ich zastosowania w inżynierii danych. Definicja, właściwości relacji równoważności, podział zbiorów i klasy abstrakcji.
10. Teoria porządków. Porządki częściowe i liniowe w zbiorach.
11. Elementy wyróżnione, kresy oraz ograniczenia górne i dolne zbiorów uporządkowanych.
12. Funkcje jako odwzorowania między zbiorami. Bijekcje, iniekcje i suriekcje.
13. Operacje składania i odwracania funkcji.
14. Sprawdzian zaliczeniowy.
15. Poprawa sprawdzianu zaliczeniowego.
Ćwiczenia
1. Określanie właściwości zbiorów.
2. Wykonywanie działań na zbiorach, w tym zbiorach zbiorów. Wyznaczanie iloczynu kartezjańskiego oraz uogólnionej sumy i iloczynu.
3. Badanie spełnialności i tautologiczności formuł rachunku zdań. Minimalizacja funkcji logicznych. Koniunkcyjna i dysjunkcyjna postać normalna formuły logicznej.
4. Weryfikacja poprawności wybranych rozumowań.
5. Konstruowanie formuł przy użyciu zmiennych, predykatów, kwantyfikatorów i spójników logicznych.
6. Rozróżnianie formuł otwartych od formuł zamkniętych. Badanie tautologiczności oraz spełnialności formuł rachunku predykatów w wybranych modelach.
7. Określanie właściwości relacji.
8. Wykonywanie działań na relacjach.
9. Wyznaczanie klas abstrakcji i podziału zbioru dla wybranych relacji równoważności.
10. Rozpoznawanie typów zbiorów uporządkowanych.
11. Wyznaczanie kresów oraz elementów wyróżnionych w zbiorach uporządkowanych.
12. Badanie właściwości funkcji.
13. Wykonywanie operacji na funkcjach.
14. Sprawdzian zaliczeniowy.
15. Poprawa sprawdzianu zaliczeniowego.
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ć ćwiczenia przedmiotowe
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne
Ć kolokwia
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z E1, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ć Uzyskanie min. 30% z każdego E2-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe pojęcia logiki matematycznej i teorii mnogości
Umiejętności: student potrafi
E2 wykonywać działania na zbiorach oraz badać własności zbiorów
E3 uzasadniać poprawność rozumowań oraz badać spełnialność i tautologiczność formuł rachunku zdań i predykatów
E4 sprawdzać podstawowe własności relacji, w tym relacji równoważności i relacji porządku, wykonywać działania na funkcjach i relacjach, wyznaczać klasy abstrakcji
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E5 precyzyjnego formułowania argumentów, rozwiązywania problemów matematycznych i logicznego myślenia
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 kolokwium Ć
E3 kolokwium Ć
E4 kolokwium Ć
E5 kolokwium Ć
Literatura podstawowa
1. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN, 2022
2. Ławrow, Ł. Maksimowa, Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, PWN, 2004
3. K. A. Ross, C. R. B. Wright, Matematyka Dyskretna, PWN, 2014
Literatura uzupełniająca
1. H. Matuszewska, W. Matuszewski, Elementy logiki i teorii mnogości dla informatyków, BEL Studio, 2017
2. H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, 2022
3. M. Ben-Ari, Logika matematyczna w informatyce, WNT, 2006
Koordynator przedmiotu: dr Marzena Filipowicz-Chomko, dr Magdalena Kacprzak Data: 03/03/2025