Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Przedmiot obieralny 6 | Kod przedmiotu | - | ||||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 6 | ||||||||||||||||||
| 26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | ||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu |
Lista przedmiotów do wyboru zostanie przedstawiona przed rozpoczęciem semestru. Rozszerzenie wiedzy z zakresu metod i narzędzi sztucznej inteligencji, stanowiące pogłębienie zagadnień z przedmiotów wprowadzających. Przekazanie wiedzy na temat specjalistycznych zastosowań sztucznej inteligencji w wybranych obszarach technologicznych i biznesowych. |
||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Zgodnie z kartą przedmiotu treści przedmiotu mogą dotyczyć w szczególności, m.in.: Niekonwencjonalne i nowatorskie zastosowania sztucznej inteligencji. Interdyscyplinarne podejścia do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem systemów ICT i/lub metod i narzędzi AI. Specjalistyczne architektury modeli dla wymagających zadań. Metody adaptacji modeli do unikalnych wymagań branżowych. Zastosowania ICT/AI w niestandardowych domenach. Integracja ICT/AI z innymi technologiami, w tym IoT, robotyką i systemami autonomicznymi. Biometria i rozpoznawanie tożsamości. Generatywne modele AI i ich zastosowania. Interakcja człowiek-maszyna z wykorzystaniem ICT/AI. Wyzwania etyczne i społeczne związane z nowatorskimi zastosowaniami systemów ICT/AI. Studia przypadków innowacyjnych wdrożeń ICT/AI w różnych sektorach. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w wykładach | 26 | 26 | |||||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | ||||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do bieżących zajęć o charakterze praktycznym | 20 | 20 | |||||||||||||||||||||||||
| wykonaniem projektu | 35 | 35 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 125 | 60 | 85 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 5 | 2.4 | 3.4 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_W21 | DS1_U12 (H1_U02) | DS1_K05 | |||||||||||||||||||||||||
| DS1_U02 | |||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U21 | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | - | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2027/2028 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Wykład | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | zgodnie z kartą wybranego przedmiotu | ||||||||||||||||||||||||||
| Pracownia specjalistyczna | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | zgodnie z kartą wybranego przedmiotu | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | programowanie z użyciem komputera | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | ocena wybranych programów realizowanych na zajęciach | ||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | Uzyskanie min. 30% z każdego E, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ps | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Wiedza: student zna i rozumie | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | najnowsze metody, narzędzia i technologie stosowane w inżynierii danych i sztucznej inteligencji, w tym platformy obliczeniowe wykorzystywane w procesach analitycznych | ||||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E2 | korzystać z metod, narzędzi oraz standardów i norm stosowanych w inżynierii danych i sztucznej inteligencji, uwzględniając aktualne trendy technologiczne | ||||||||||||||||||||||||||
| Kompetencje społeczne: student jest gotów do | |||||||||||||||||||||||||||
| E3 | świadomego i odpowiedzialnego stosowania metod sztucznej inteligencji w analizie danych, uwzględniając aspekty etyczne oraz efektywność wdrażanych rozwiązań. | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaliczenie pisemne | W | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | - | Data: | 30/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||