Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Wstęp do Data Science Kod przedmiotu DS1S1WDS
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 1
30 30 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu Przekazanie fundamentalnej wiedzy o procesach, metodach i narzędziach wykorzystywanych w data science oraz ich roli we współczesnym przetwarzaniu i analizie danych. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury, złożoności obliczeniowej oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju.
Rozwój praktycznych umiejętności w zakresie podstawowych technik analizy danych, ich wizualizacji oraz interpretacji wyników w kontekście rzeczywistych problemów biznesowych.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
Data Science DATS - poziom 2
Database Design DBDS - poziom 2
AI and Data Ethics AIDE - poziom 2
Ramowe treści programowe Wprowadzenie do data science i sztucznej inteligencji oraz ich roli w gospodarce cyfrowej. Podstawy teoretyczne, metodyki i standardy w analizie danych oraz pracy z modelami AI. Prawne i etyczne aspekty przetwarzania danych i wykorzystywania sztucznej inteligencji. Proces analizy danych zgodnie z metodyką CRISP-DM, obejmujący zarządzanie danymi i modelami oraz projektowanie architektury rozwiązań. Wprowadzenie do języka SQL i relacyjnych baz danych. Praktyczne aspekty pracy z narzędziami i platformami data science, analiza przypadków użycia w różnych branżach oraz podstawy prompt engineering.
Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury, złożoności obliczeniowej oraz sposobu składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju.
Inne informacje o przedmiocie treści przedmiotu odwołują się do zasad zrównoważonego rozwoju
przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 10
przygotowaniem do bieżących zajęć o charakterze praktycznym 51 51
Razem godzin: 125 64 81
Razem punktów ECTS: 5 2.6 3.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W18 (H1_W01) DS1_U02 DS1_K01
DS1_W14 (H1_W02) DS1_U05
DS1_W02 DS1_U07
DS1_W05 DS1_U10
DS1_W12 DS1_U11
DS1_W19 DS1_U21
DS1_W21
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr inż. Paweł Tadejko Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2025/2026
 
Treści programowe
Wykład
1. Wprowadzenie do data science - podstawowe pojęcia, rola we współczesnym świecie, ekosystem data science, główne obszary zastosowań, kluczowe kompetencje data scientist
2. Strategiczny wymiar AI i data science - narodowe strategie AI, koncepcja data spaces w UE, narzędzia przewagi konkurencyjnej, wpływ na rozwój gospodarczy, globalna konkurencja w obszarze AI. Wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
3. Aspekty prawne i etyczne AI - regulacje (AI Act, GDPR), ochrona danych osobowych, etyka w data science, odpowiedzialna AI, prywatność i bezpieczeństwo danych
4. Proces analizy danych (CRISP-DM) - zrozumienie biznesu, zrozumienie danych, przygotowanie danych, modelowanie, ewaluacja, wdrożenie, iteracyjność procesu, zarządzanie projektem data science
5. Data Science Pipeline - pozyskiwanie danych, przetwarzanie, czyszczenie, transformacja, analiza, wizualizacja, modelowanie, wdrażanie, monitoring modeli
6. Data Engineering - architektura danych, metadata management, data quality, data governance, data lineage, data catalog, data security
7. Storytelling danych i AI Governance - zarządzanie modelami AI, monitoring, audyt algorytmów, odpowiedzialność, transparentność, interpretacja wyników
8. Wprowadzenie do Big Data - charakterystyka (Volume, Velocity, Variety, Veracity, Value), technologie big data, architektura systemów big data. Wpływ sposobu składowania i przetwarzania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
9. Internet Rzeczy i Edge Computing - architektura IoT, sensory i aktuatory, przetwarzanie danych w IoT, edge analytics, integracja z systemami centralnymi
10. Wprowadzenie do baz danych i SQL
11. Typy baz danych, model relacyjny
12. Podstawy SQL, zapytania, normalizacja, indeksowanie
13. Sztuczna inteligencja w praktyce - modele językowe, computer vision, systemy rekomendacyjne, automatyzacja procesów, superinteligencja, implikacje społeczne
14. Sztuczna inteligencja w praktyce - modele językowe, computer vision, systemy rekomendacyjne, automatyzacja procesów, superinteligencja, implikacje społeczne
15. Zaliczenie wykładu.
Pracownia specjalistyczna
1. Wprowadzenie do narzędzi AI - przegląd platform i narzędzi, demonstracje możliwości, identyfikacja zastosowań biznesowych
2. Zrozumienie danych biznesowych: analiza przypadków użycia data science w różnych branżach; identyfikacja problemów biznesowych możliwych do rozwiązania za pomocą analizy danych
3. Podstawy prompt engineering - praca z modelami językowymi, projektowanie promptów, techniki zero-shot i few-shot learning. Frameworki zapytań. Strukturyzacja danych wejściowych i wyjściowych
4. Eksperymentowanie z generatywną AI - eksperymenty z modelami AI, generowanie treści, analiza obrazów, automatyzacja
5. Eksperymentowanie z generatywną AI - eksperymenty z modelami AI, generowanie treści, analiza obrazów, automatyzacja
6. Ćwiczenia z SQL - złączenia tabel, podzapytania
7. Ćwiczenia z SQL - złączenia tabel, podzapytania
8. Ćwiczenia z SQL - dialekty SQL
9. Ćwiczenia z SQL - optymalizacji zapytań
10. Ćwiczenia z SQL - zapytania i podzapytania SQL na prostych modelach
11. Ćwiczenia z SQL - zapytania i podzapytania SQL na prostych modelach
12. Narzędzia low-code/no-code dla AI - platformy automatyzacji
13. Narzędzia low-code/no-code dla AI - platformy automatyzacji
14. Narzędzia low-code/no-code dla AI - kreatory aplikacji
15. Zaliczenie pracowni specjalistycznej
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; dyskusja rozwiązań
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi
Ps opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E1-E3, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% punktów z każdego E4-E7, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 podstawowe koncepcje data science i rozumie ich rolę we współczesnym świecie
E2 główne obszary zastosowań sztucznej inteligencji w biznesie i przemyśle; wpływ konsumpcji zasobów infrastruktury i sposobów składowania danych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju
E3 wybrane aplikacje użytkowe sztucznej inteligencji, zasady działania i ich ograniczenia
Umiejętności: student potrafi
E4 identyfikować problemy możliwe do rozwiązania metodami data science
E5 korzystać z wybranych aplikacji użytkowych sztucznej inteligencji w realizacji zadań edukacyjnych i życia codziennego
E6 posługiwać się językiem SQL na poziomie podstawowym
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E7 krytycznej oceny możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych kontekstach
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 zaliczenie pisemne W
E4 ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych Ps
E5 ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych Ps
E6 ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych Ps
E7 ocena sprawozdań oraz rozwiązań zadań problemowych Ps
Literatura podstawowa
1. A.J. Gutman, J. Goldmeier, Analityk danych: przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym, Helion, Gliwice, 2023
2. M.J. Hernandez, Projektowanie baz danych dla każdego: przewodnik krok po kroku, Helion, Gliwice, 2022
3. Nycz M., Hurtownie danych i business intelligence w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
4. J. Nolis, E. Robinson, Skazany na sukces: kariera w Data Science, Helion, Gliwice, 2021
5. A. DeBarros, SQL w praktyce: jak dzięki danym uzyskiwać cenne informacje, Helion, Gliwice, 2024
Literatura uzupełniająca
1. D. Stephenson, Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic: podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes!, Helion, Gliwice, 2020
2. J. Reis, M. Housley, Inżynieria danych w praktyce: kluczowe koncepcje i najlepsze technologie, Helion, Gliwice, 2023
3. L. Campbell, C. Majors, Inżynieria niezawodnych baz danych. Projektowanie systemów odpornych na błędy, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2020
4. J. Schaich Borg, V. Conitzer, W. Sinnott-Armstrong, Moralna AI: czy bać się sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2024
Koordynator przedmiotu: dr hab. Marek J. Drużdżel, dr inż. Paweł Tadejko, dr hab. inż. Sławomir Zieliński Data: 05/06/2025