Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Sztuczna inteligencja w medycynie Kod przedmiotu DS1S5SIM
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
30 30 Punkty ECTS 4
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Przegląd metod i narzędzi AI (DS1S2PMN),   Przetwarzanie i wizualizacja danych (DS1S3PWD),   Uczenie maszynowe 1 (DS1S3UM1),  
Cele przedmiotu Przekazanie wiedzy o zastosowaniach sztucznej inteligencji w medycynie, ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki, terapii oraz systemów wspomagania decyzji medycznych.
Rozwój praktycznych umiejętności w zakresie przetwarzania i analizy danych medycznych (sygnałów, obrazów, danych klinicznych) z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji, z uwzględnieniem aspektów prawnych i etycznych.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
- Data Science (DATS) - poziom 4: analiza i interpretacja złożonych danych medycznych, tworzenie modeli predykcyjnych dla diagnostyki
- Machine Learning (MLNG) - poziom 4: projektowanie i implementacja modeli uczenia maszynowego dla danych medycznych
- Data Engineering (DENG) - poziom 3: przetwarzanie i integracja różnorodnych danych medycznych
- AI and Data Ethics (AIDE) - poziom 3: implementacja zasad etycznych w systemach AI stosowanych w medycynie
Ramowe treści programowe Zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie, ze szczególnym uwzględnieniem przetwarzania sygnałów i obrazów medycznych, systemów wspomagania decyzji klinicznych oraz technologii AI w diagnostyce i terapii. Metody przetwarzania danych medycznych, projektowanie i implementacja modeli AI. Wyzwania i korzyści związane z Europejską Przestrzenią Danych Medycznych (EHDS). Praktyczne wdrażanie systemów AI w medycynie, obejmujące analizę danych, implementację oraz ewaluację rozwiązań.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udział w wykładach 30 30
udział w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualne wsparcie merytoryczne procesu uczenia się, udział w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4 4
przygotowanie do zaliczenia wykładu 8
przygotowanie do bieżących zajęć 28 28
Razem godzin: 100 64 62
Razem punktów ECTS: 4 2.6 2.5
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W06 DS1_U13(H1_U01) DS1_K03 (H1_K01)
DS1_W07 DS1_U04 DS1_K05
DS1_W09 DS1_U08
DS1_W11 DS1_U11
DS1_W16 DS1_U18
DS1_W21 DS1_U21
Cele i treści ramowe sformułował(a) prof. dr hab. inż. Marek Krętowski, dr inż. Paweł Tadejko Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2027/2028
 
Treści programowe
1. Wprowadzenie do AI w medycynie. Historia rozwoju, obecny stan i perspektywy. Specyfika danych medycznych. Kluczowe obszary zastosowań AI w medycynie.
2. Metody przetwarzania i analizy sygnałów medycznych. Charakterystyka sygnałów biomedycznych (EKG, EEG, EMG). Techniki filtracji i przygotowania danych. Zastosowanie deep learning w analizie sygnałów.
3. Analiza obrazów medycznych. Modalności obrazowania (RTG, CT, MRI, USG). Segmentacja obrazów medycznych. Detekcja i klasyfikacja zmian patologicznych. Systemy CAD (Computer-Aided Diagnosis).
4. Systemy wspomagania decyzji klinicznych (CDSS). Architektura systemów. Modele predykcyjne w diagnostyce. Rekomendacje terapeutyczne oparte na AI. Integracja z systemami HIS/RIS/PACS.
5. AI w personalnej opiece medycznej. Telemedycyna i zdalny monitoring pacjenta. Systemy wczesnego ostrzegania. Analiza danych z urządzeń ubieralnych (wearables).
6. AI w farmacji i projektowaniu leków. Prognozowanie aktywności związków. Projektowanie nowych molekuł. Optymalizacja procesu odkrywania leków.
7. AI w genomice i medycynie precyzyjnej. Analiza sekwencji DNA. Medycyna spersonalizowana. Identyfikacja biomarkerów. Przewidywanie odpowiedzi na leczenie.
8. Przetwarzanie języka naturalnego w medycynie. Analiza dokumentacji medycznej. Ekstrakcja informacji z tekstów klinicznych. Automatyczne kodowanie rozpoznań.
9. Europejska Przestrzeń Danych Medycznych (EHDS). Założenia, cele i struktura EHDS. Modele wymiany danych. Standardy interoperacyjności. Implikacje dla rozwoju systemów AI.
10. Regulacje prawne dotyczące AI w medycynie. Klasyfikacja rozwiązań AI według poziomów ryzyka. Certyfikacja i oznakowanie systemów AI w medycynie.
11. Wyzwania etyczne AI w medycynie. Interpretacja i wyjaśnialność modeli (XAI). Odpowiedzialność za decyzje systemów AI. Prywatność i bezpieczeństwo danych pacjentów. Ewaluacja systemów AI w medycynie.
12. Implementacja AI w systemach ochrony zdrowia. Studia przypadków udanych wdrożeń. Bariery adaptacji. Model dojrzałości technologicznej dla rozwiązań AI.
13. Przyszłość AI w medycynie. Trendy rozwojowe. Potencjalne przełomy technologiczne. Wpływ na organizację systemów opieki zdrowotnej i rolę personelu medycznego.
14. Przyszłość AI w medycynie. Trendy rozwojowe. Potencjalne przełomy technologiczne. Wpływ na organizację systemów opieki zdrowotnej i rolę personelu medycznego.
15. Zaliczenie wykładu.
Pracownia specjalistyczna
1. Podstawy analizy danych medycznych.
2. Przygotowanie środowiska programistycznego.
3. Eksploracja przykładowych zbiorów danych.
4. Implementacja podstawowych metod preprocessingu danych medycznych.
5. Implementacja podstawowych metod preprocessingu danych medycznych.
6. Wybrane zagadnienie analiza danych medycznych, ekstrakcja cech.
7. Implementacja algorytmów detekcji anomalii.
8. Przetwarzanie obrazów medycznych: segmentacja struktur anatomicznych.
9. Przetwarzanie obrazów medycznych: detekcja zmian patologicznych.
10. Przetwarzanie obrazów medycznych: klasyfikacja obrazów medycznych z wykorzystaniem sieci konwolucyjnych.
11. Systemy predykcyjne w medycynie: implementacja modeli prognostycznych, predykcja ryzyka choroby.
12. Systemy predykcyjne w medycynie: przewidywanie odpowiedzi na leczenia, ocena skuteczności modeli.
13. Projektowanie systemów wspomagania decyzji: implementacja prostego systemu CDSS; integracja z bazami wiedzy medycznej; testowanie i walidacja; implementacja mechanizmów wyjaśnialności AI.
14. Projekt końcowy: implementacja kompletnego rozwiązania AI dla wybranego problemu medycznego, dokumentacja zgodności z regulacjami, prezentacja wyników.
15. Zaliczenie pracowni specjalistycznej.
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; dyskusja rozwiązań
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi
Ps opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E3, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E4-E7, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 metody i techniki sztucznej inteligencji stosowane w analizie danych medycznych
E2 specyfikę przetwarzania danych medycznych w kontekście systemów sztucznej inteligencji
E3 regulacje prawne i aspekty etyczne dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie
Umiejętności: student potrafi
E4 implementować i stosować metody sztucznej inteligencji do analizy sygnałów i obrazów medycznych
E5 projektować systemy wspomagania decyzji klinicznych uwzględniające wymagania prawne i etyczne
E6 przeprowadzić ewaluację rozwiązań sztucznej inteligencji w kontekście medycznym
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E7 uwzględniania aspektów etycznych i społecznej odpowiedzialności przy projektowaniu systemów sztucznej inteligencji w medycynie
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 zaliczenie pisemne W
E4 wykonanie sprawozdań laboratoryjnych. rozwiązywanie zadań problemowych, ocena projektu Ps
E5 wykonanie sprawozdań laboratoryjnych. rozwiązywanie zadań problemowych, ocena projektu Ps
E6 wykonanie sprawozdań laboratoryjnych. rozwiązywanie zadań problemowych, ocena projektu Ps
E7 wykonanie sprawozdań laboratoryjnych. rozwiązywanie zadań problemowych, ocena projektu Ps
Literatura podstawowa
1. A. J. Gutman, J. Goldmeier, Analityk danych: przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym, Helion, Gliwice, 2023
2. P. Lee, C. Goldberg, I. Kohane, Rewolucja sztucznej inteligencji w medycynie, Helion, 2024
3. N. Lidströmer, H. Ashrafian, Artificial Intelligence in Medicine (Volume 1 & 2), Springer, 2022
4. A. Nguyen, Hands-On Healthcare Data: Taming the Complexity of Real-World Data, O'Reilly Media, 2022
5. S. Raschka, W. Mirjalili , Python. Machine learning i deep learning. Biblioteki scikit-learn i TensorFlow 2, Helio, Gliwice, 2021
Literatura uzupełniająca
1. S. Stephenson, Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic: podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes!, Helion, Gliwice, 2020
2. M. Raz, T.C. Nguyen, E. Loh., Artificial Intelligence in Medicine Applications, Limitations and Future Directions, Springer, Berlin, 2021
3. F. Hu, X. Hei, AI, Machine Learning and Deep Learning. A Security Perspective, Taylor & Francis Ltd, 2024
4. K. Holley, M. Mathur, LLMs and Generative AI for Healthcare, O′Reilly Media, 2024
5. V. Zocca, G. Spacagna, D. Slater, P. Roelants, Deep Learning. Uczenie głębokie z językiem Python. Sztuczna inteligencja i sieci neuronowe, Helio, Gliwice, 2018
Koordynator przedmiotu: dr inż. Marcin Czajkowski, dr inż. Krzysztof Jurczuk, prof. dr hab. inż. Marek Krętowski Data: 30/05/2025