Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Język programowania - obieralny Kod przedmiotu -
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 3
30 30 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Programowanie obiektowe (DS1S2POB),  
Cele przedmiotu Kluczowe koncepcje, architektury i techniki tworzenia nowoczesnych aplikacji webowych. Projektowanie, implementacja i wdrażanie aplikacji internetowych. Bezpieczeństwo, efektywność, integracja z bazami danych i usługami zewnętrznymi. Teoria i praktyczne ćwiczenia zgodne ze standardami i wzorcami projektowymi. Modele organizacji aplikacji, narzędzia do wdrażania i utrzymania.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
Programming/software development PROG - poziom 3
Testing TEST - poziom 3
Software design SWDN - poziom 3
Systems Development DESN - poziom 3
Information Security SCTY - poziom 3
Ramowe treści programowe Wprowadzenie do nowoczesnych metod i narzędzi programowania aplikacji internetowych. Architektura, funkcjonalność i bezpieczeństwo aplikacji webowych. Teoria i praktyka projektowania, implementacji i wdrażania aplikacji. Model klient-serwer, protokoły sieciowe, organizacja kodu. Obsługa żądań HTTP, zarządzanie danymi użytkowników, integracja z bazami danych, projektowanie API. Bezpieczeństwo: autoryzacja, ochrona przed atakami, zarządzanie sesjami. Nowoczesne podejścia, frameworki backendowe i frontendowe.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udział w wykładach 30 30
udział w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualne wsparcie merytorycznym procesu uczenia się, udział w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowanie do zaliczenia wykładu/egzaminu 10
przygotowanie do bieżących zajęć o charakterze praktycznym 20 20
wykonanie projektu 31 31
Razem godzin: 125 64 81
Razem punktów ECTS: 5 2.6 3.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W04 DS1_U12 (H1_U02) DS1_K05
DS1_W08 DS1_U02
DS1_W20 DS1_U04
DS1_W21 DS1_U05
DS1_U07
DS1_U20
DS1_U21
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr inż. Anna Łupińska-Dubicka Data: 12/06/2025
Realizacja w roku akademickim 2026/2027
 
Treści programowe
Wykład
1. Zgodnie z kartą wybranego przedmiotu
Pracownia specjalistyczna
1. Zgodnie z kartą wybranego przedmiotu
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps programowanie z użyciem komputera
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi
Ps ocena wybranych programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 koncepcje związane z architekturą aplikacji webowych i zasady budowy aplikacji wykorzystujących bazy danych
E2 zasady integracji aplikacji z zewnętrznymi usługami oraz podstawy bezpieczeństwa w kontekście aplikacji internetowych
Umiejętności: student potrafi
E3 projektować, implementować i wdrażać aplikacje webowe, stosując nowoczesne technologie frontendowe i backendowe oraz dbając o ich wydajność i bezpieczeństwo
E4 integrować aplikacje z bazami danych oraz wykorzystywać interfejsy API do komunikacji z zewnętrznymi usługami.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E5 przestrzegania zasad bezpieczeństwa i etyki przy projektowaniu aplikacji internetowych oraz odpowiedzialnego podejścia do przetwarzania danych użytkowników.
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 rozwiązywanie zadań problemowych Ps
E4 rozwiązywanie zadań problemowych PS
E5 rozwiązywanie zadań problemowych Ps
Literatura podstawowa
1. Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu.
. -
Literatura uzupełniająca
1. Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu.
. -
Koordynator przedmiotu: dr inż. Anna Łupińska-Dubicka Data: 30/05/2025