Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Język programowania - obieralny | Kod przedmiotu | - | ||||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 3 | ||||||||||||||||||
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | ||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | Programowanie obiektowe (DS1S2POB), | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu |
Kluczowe koncepcje, architektury i techniki tworzenia nowoczesnych aplikacji webowych. Projektowanie, implementacja i wdrażanie aplikacji internetowych. Bezpieczeństwo, efektywność, integracja z bazami danych i usługami zewnętrznymi. Teoria i praktyczne ćwiczenia zgodne ze standardami i wzorcami projektowymi. Modele organizacji aplikacji, narzędzia do wdrażania i utrzymania. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: Programming/software development PROG - poziom 3 Testing TEST - poziom 3 Software design SWDN - poziom 3 Systems Development DESN - poziom 3 Information Security SCTY - poziom 3 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Wprowadzenie do nowoczesnych metod i narzędzi programowania aplikacji internetowych. Architektura, funkcjonalność i bezpieczeństwo aplikacji webowych. Teoria i praktyka projektowania, implementacji i wdrażania aplikacji. Model klient-serwer, protokoły sieciowe, organizacja kodu. Obsługa żądań HTTP, zarządzanie danymi użytkowników, integracja z bazami danych, projektowanie API. Bezpieczeństwo: autoryzacja, ochrona przed atakami, zarządzanie sesjami. Nowoczesne podejścia, frameworki backendowe i frontendowe. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udział w wykładach | 30 | 30 | |||||||||||||||||||||||||
| udział w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualne wsparcie merytorycznym procesu uczenia się, udział w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| przygotowanie do zaliczenia wykładu/egzaminu | 10 | ||||||||||||||||||||||||||
| przygotowanie do bieżących zajęć o charakterze praktycznym | 20 | 20 | |||||||||||||||||||||||||
| wykonanie projektu | 31 | 31 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 125 | 64 | 81 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 5 | 2.6 | 3.2 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_W04 | DS1_U12 (H1_U02) | DS1_K05 | |||||||||||||||||||||||||
| DS1_W08 | DS1_U02 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W20 | DS1_U04 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W21 | DS1_U05 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U07 | |||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U20 | |||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U21 | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | dr inż. Anna Łupińska-Dubicka | Data: | 12/06/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2026/2027 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Wykład | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Zgodnie z kartą wybranego przedmiotu | ||||||||||||||||||||||||||
| Pracownia specjalistyczna | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Zgodnie z kartą wybranego przedmiotu | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | programowanie z użyciem komputera | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład informacyjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi i otwartymi | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | ocena wybranych programów realizowanych na zajęciach, ocena zadania projektowego | ||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ps | Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E5, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Wiedza: student zna i rozumie | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | koncepcje związane z architekturą aplikacji webowych i zasady budowy aplikacji wykorzystujących bazy danych | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | zasady integracji aplikacji z zewnętrznymi usługami oraz podstawy bezpieczeństwa w kontekście aplikacji internetowych | ||||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E3 | projektować, implementować i wdrażać aplikacje webowe, stosując nowoczesne technologie frontendowe i backendowe oraz dbając o ich wydajność i bezpieczeństwo | ||||||||||||||||||||||||||
| E4 | integrować aplikacje z bazami danych oraz wykorzystywać interfejsy API do komunikacji z zewnętrznymi usługami. | ||||||||||||||||||||||||||
| Kompetencje społeczne: student jest gotów do | |||||||||||||||||||||||||||
| E5 | przestrzegania zasad bezpieczeństwa i etyki przy projektowaniu aplikacji internetowych oraz odpowiedzialnego podejścia do przetwarzania danych użytkowników. | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaliczenie pisemne | W | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | zaliczenie pisemne | W | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | rozwiązywanie zadań problemowych | PS | |||||||||||||||||||||||||
| E5 | rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu. | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze przedmiotu. | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | dr inż. Anna Łupińska-Dubicka | Data: | 30/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||