Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Matematyka nowoczesnych technologii Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Programowanie robotów Kod przedmiotu MAT1PRO
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 6
15 45 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami robotyki. Wykształcenie szerokoperspektywicznego spojrzenia na problemy dotyczące pracy robotów w warunkach rzeczywistych. Implementacja algorytmów nawigacyjnych na realnych konstrukcjach mobilnych na bazie robotów edukacyjnych Mindstorms NXT. Zaprojektowanie zachowania układów mobilnych.

Treści programowe

Wykład:
Podstawy robotyki: kinematyka prosta i odwrotna. Algorytmy nawigacyjne.
Zaprogramowanie robotów mobilnych do realizacji zadań nawigacyjnych: omijanie przeszkód, lokalizacja, mapowanie. Roboty inteligentne.

Laboratorium:
Not eXactly C (NXC). Testowanie różnych czujników i silników. Warunki, pętle, wątki równolegle. Pokonanie dystansu mając wiele przeszkód o nieznanych wymiarach. Implementacja algorytmów orientacji w przestrzeni.

Metody dydaktyczne

ćwiczenia laboratoryjne,   programowanie z użyciem maszyny dydaktycznej,   programowanie z użyciem komputera,   gry symulacyjne,   wykład problemowy,  

Forma zaliczenia

Wykład - kolokwium pisemne.
Laboratorium - ocena sprawozdań, praca podczas laboratorium.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna zasady projektowania nieskomplikowanych robotów I, II i III generacji K_W06
K_W09
EU2 implementuje algorytmy nawigacji układów mobilnych K_U11
K_U18
K_U19
EU3 projektuje i realizuje badanie otoczenia przez robota K_U10
K_U16
K_U20
EU4 projektuje i implementuje sterowanie robota mobilnego w podanych warunkach pracy K_U19
K_K04
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 kolokwium pisemne W
EU2 ocena sprawozdań, praca podczas laboratorium L
EU3 ocena sprawozdań, praca podczas laboratorium L
EU4 ocena sprawozdań, praca podczas laboratorium L
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 15
2 - Udział w laboratorium 45
3 - Przygotowanie do laboratorium 5
4 - Opracowanie sprawozdań z laboratorium oraz wykonanie zadań domowych 10
5 - Udział w konsultacjach 5
6 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) 15
7 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 5
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 65
(5)+(2)+(1)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 75
(6)+(3)+(4)+(2)
3.0
Literatura podstawowa

1. J. J. Graig, Wprowadzenie do Robotyki, WNT, Warszawa 1995.
2. R. Murphy,Introduction to AI robotics, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London 2000.
3. W. Kaczmarek, J. Panasiuk, S. Borys, Środowiska programowania robotów, PWN, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

1. K. Kozłowski, P. Dutkiewicz, W. Wróblewski, Modelowanie i sterowanie robotów , PWN, Warszawa 2003.
2. B. Siemiątkowska, Reprezentacja otoczenia robota mobilnego, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2011.
3. T. Zielińska, Maszyny kroczące : podstawy, projektowanie, sterowanie i wzorce biologiczne, PWN, Warszawa 2013.

Jednostka realizująca Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Teodora Dimitrova-Grekow 2021.04.20