Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do słuchania muzyki poważnej Kod przedmiotu MAT1WMP
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
30 Punkty ECTS 3
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z historycznymi epokami muzycznymi. Zapoznanie studentów z kompozytorami i utworami muzycznymi różnych epok muzyki poważnej.

Treści programowe

Rodzaje instrumentów muzycznych. Muzyka baroku (A.Vivaldi, G.F.Heandel, T.G.Albinoni). Muzyka baroku (J.S.Bach). Muzyka klasycyzmu (J.Haydn, W.A.Mozart, L.v.Beethoven). Muzyka romantyzmu (F.Chopin, F.Liszt). Muzyka romantyzmu (A.Dworzak, F.Schubert). Muzyka i jazzowa. Muzyka ludowa, folk i muzyka świata . Ochrona własności intelektualnej w muzyce. Wpływ rozwoju technologii na ewolucję muzyki. Rola i zastosowania informatyki we współczesnej muzyce.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Test polegający na rozpoznawaniu utworów muzycznych prezentowanych na wykładzie. Test sprawdzający znajomość kompozytorów, instrumentów muzycznych i podstawowych terminów muzycznych.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna najwybitniejszych kompozytorów muzyki poważnej i ich utwory K_W17
EU2 zna problemy ochrony własności intelektualnej w muzyce K_W17
EU3 potrafi rozpoznawać instrumenty muzyczne i słuchowo analizować utwory muzyczne K_W17
EU4 rozumie łączny wpływ technologii i kultury-sztuki na rozwój cywilizacyjny społeczeństw K_W17
EU5 potrafi świadomie uczestniczyć w imprezach kulturalnych K_W17
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 test pisemny W
EU2 test pisemny W
EU3 test pisemny W
EU4 test pisemny W
EU5 test pisemny W
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Przygotowanie do zajęć - słuchanie wskazanych utworów muzycznych 25
3 - Udział w konsultacjach 5
4 - Przygotowanie do zaliczenia 15
RAZEM: 75
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35
(1)+(3)
1.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 0
0.0
Literatura podstawowa

1. J. Wrotkowski, Dzieła, style, epoki : architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka w popularnym zarysie. Gdynia, 1994.
2. W. Antosik, Słownik wiedzy o kulturze, Warszawa : "Arkady", 2009.
3. Portal Cameral Music, http://cameralmusic.pl/
4. Classical Music, http://www.classical-music.com/great-composers
5. History of Classical Music, http://www.naxos.com/education/brief_history.asp

Literatura uzupełniająca

1. RMF Classic. Muzyka z klasą, 2CD, EMI Music Poland, 2009.
2. Wielcy kompozytorzy, życie i najsłynniejsze dzieła, kolekcja płyt CD, Rzeczpospolita, 2011.
3. Giganci jazzu, kolekcja płyt CD, Universal Music Polska, 2010.
4. J. Burrows, Ch. Wiffen, Muzyka poważna, Wiedza i Życie Wydawnictwo, 2006.
5. R. Sherman, Muzyka klasyczna dla żółtodziobów, Dom Wydawniczy Rebis, 2000.
6. M. Weeks, Music:A Crash Course, Simon & Schuster Ltd, 1999.
7. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, Podręcznik dla szkół muzycznych, cz.2, PWM, Kraków 2006.
8. E. Dziębowska, Encyklopedia muzyczna PWM, 1998.

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. inż. Jacek Grekow 2021.04.20