Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Matematyka w grafice komputerowej Kod przedmiotu MAT1MGK
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
15 45 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z praktycznym wykorzystaniem pojęć, faktów i metod algebry, geometrii, analizy matematycznej i metod numerycznych w tworzeniu i obróbce obrazu komputerowego. Zapoznanie z matematycznymi podstawami wybranych algorytmów, technik i narzędzi modelowania krzywych, powierzchni i brył.

Treści programowe

Wykład:
Przegląd najważniejszych zastosowań grafiki komputerowej.
Podstawy wykorzystania wybranego pakietu do modelowania graficznego.
Podstawowe algorytmy grafiki rastrowej: rysowanie odcinka, koła, elipsy, wielokątów.
Przekształcenia geometryczne i ich algebraiczny opis. Zastosowania przekształceń geometrycznych w grafice.
Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie.
Modelowanie geometryczne krzywych powierzchni i brył.
Światło i barwa w grafice komputerowej. Modelowanie oświetlenia.

Pracownia specjalistyczna:
Zadania praktyczne wykonywane za pomocą wybranego pakietu do modelowania graficznego.
Podstawowe algorytmy grafiki rastrowej: rysowanie odcinka, koła, elipsy, wielokątów.
Przekształcenia geometryczne i ich algebraiczny opis. Zastosowania przekształceń geometrycznych w grafice.
Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie.
Modelowanie geometryczne krzywych powierzchni i brył.
Światło i barwa w grafice komputerowej. Modelowanie oświetlenia.

Metody dydaktyczne

metoda projektów,   programowanie z użyciem komputera,   klasyczna metoda problemowa,   wykład problemowy,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna: sprawozdania z realizacji zadań praktycznych.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna i rozumie rolę konkretnych pojęć, twierdzeń i technik matematycznych w modelowaniu obiektów graficznych K_W01
K_W02
EU2 ma niezbędną wiedzę z podstaw grafiki komputerowej K_W01
K_W02
EU3 na poziomie podstawowym posługuje się narzedziami informatycznymi służącymi modelowaniu obiektów graficznych K_U09
K_U12
EU4 opanował podstawowe umiejętności modelowania obiektów graficznych K_U09
K_U12
K_U15
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 sprawozdanie Ps
EU4 sprawozdanie Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach - 15x1h 15
2 - Udział w pracowni specjalistycznej - 15x3h 45
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej oraz realizacja prac domowych 25
4 - Udział w konsultacjach 5
5 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 10
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 65
(1)+(4)+(2)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 70
(3)+(2)
2.8
Literatura podstawowa

1. P. Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni, zastosowania w grafice komputerowej, WNT, Warszawa 2005.
2. P. Kiciak, Grafika Komputerowa, Uniwersytet Warszawski, 2011, http://www.mimuw.edu.pl/~przemek/przemek1_files/grafika.pdf.
3. M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

1. J. Matulewski, T. Dziubak, M. Sylwestrzak, R. Płoszajczak, Grafika, fizyka, metody numeryczne: symulacje fizyczne z wizualizacja 3D, PWN, Warszawa 2010.
2. J. Ganczarski, M. Owczarek, C++. Wykorzystaj potęgę aplikacji graficznych, Helion, 2008.

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Czesław Bagiński 2021.04.20