Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Matematyka Stosowana | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | Przedmiot wspólny | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
Nazwa przedmiotu | Podstawy programowania | Kod przedmiotu | MAT1PPR | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
30 | 45 | Punkty ECTS | 6 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami programowania strukturalnego i realizacja tych technik w języku Python. Nauczenie praktycznego stosowania technik strukturalnych w prostych programach w języku programowania Python. Nauczenie projektowania, implementowania, śledzenia wykonywania się programów i dokumentowania większych programów z wykorzystaniem programowania strukturalnego. Wykształcenie praktyki korzystania z literatury i dokumentacji języka programowania. Wykształcenie nawyku systematycznego przyswajania wiedzy z zakresu wykładu. Kurs prowadzony jest od podstaw, dlatego nie jest wymagana wcześniejsza znajomość programowania na poziomie wyższym niż szkolny. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
metoda projektów, programowanie z użyciem komputera, metoda przypadków, wykład problemowy, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład - egzamin pisemny (wymagane zaliczenie Pracowni specjalistycznej). |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | zna metodyki, techniki i narzędzia programowania strukturalnego, w szczególności na przykładzie języka programowania Python |
K_W09 |
||||||||
EU2 | zna wybrane pakiety oprogramowania, służące do obliczeń symbolicznych, numerycznych i statystycznych używane w środowisku języka programowania Python |
K_W13 |
||||||||
EU3 | stosuje zasady projektowania i programowania strukturalnego prostych aplikacji |
K_U13 K_U18 |
||||||||
EU4 | potrafi przetestować program strukturalny; w przypadku wykrycia błędów potrafi przeprowadzić ich diagnozę |
K_U11 |
||||||||
EU5 | umie wykorzystać algorytmy i biblioteki podprogramów do realizacji prostych aplikacji |
K_U12 K_U19 |
||||||||
EU6 | potrafi sformułować algorytm posługując się językiem programowania strukturalnego do opracowania programu komputerowego |
K_U13 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | egzamin | W | ||||||||
EU2 | egzamin | W | ||||||||
EU3 | ocena prostego projektu | Ps | ||||||||
EU4 | ocena programów | Ps | ||||||||
EU5 | ocena programów i prostego projektu | Ps | ||||||||
EU6 | sprawdziany wejściowe na Ps | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 45 | |||||||||
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej | 15 | |||||||||
4 - Udział w konsultacjach | 5 | |||||||||
5 - Przygotowanie do egzaminu | 17 | |||||||||
6 - Obecność na egzaminie | 3 | |||||||||
7 - Pisanie (kończenie) poza zajęciami programów z pracowni specjalistycznej | 10 | |||||||||
8 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) | 25 | |||||||||
RAZEM: | 150 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 83 (1)+(2)+(4)+(6) |
3.3 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 95 (8)+(2)+(3)+(7) |
3.8 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. M. Lutz, M.D. Ascher, Python : Wprowadzenie. Gliwice: Helion, 2002. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. R. Miles, Python : Zacznij Programować! Gliwice: Helion, 2019. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Oprogramowania | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Tomasz Łukaszuk | 2021.04.20 |