Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Metody i narzędzia wspomagania negocjacji Kod przedmiotu MAT1NWN
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
30 15 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką negocjacji oraz metodami analizy i wspomagania negocjacji. Ponadto przedstawione przykłady narzędzi informatycznych dedykowane konkretnym procesom decyzyjnym pozwolą na przedstawienie studentom potencjału, tkwiącego w zastosowaniu współczesnych badań operacyjnych do rozwiązywania problemów negocjacyjnych.

Treści programowe

Wykład:
1. Pojęcie i istota negocjacji. Fazy procesu negocjacyjnego
2. Style negocjacji
3. Taktyki i techniki negocjacyjne
4. Budowa szablonu negocjacyjnego
5. Wybrane metody wielokryterialne wspomagające proces negocjacyjny
6. Budowa systemu oceny ofert negocjacyjnych za pomocą poznanych algorytmów wielokryterialnych
7. Wybrane metody szacowania stopnia istotności kwestii negocjacyjnych
8. Przykłady systemów wspomagania negocjacji
9. Teoria gier a negocjacje - wybrane zagadnienia

Pracownia specjalistyczna:
1. Fazy procesu negocjacyjnego oraz style negocjacji
2. Budowa szablonu negocjacyjnego
3. Metody wielokryterialne w ocenie szablonu negocjacyjnego
4. Wybrane metody szacowania stopnia istotności kwestii negocjacyjnych
5. Analiza scenariusza negocjacyjnego
6. Wybrane systemy wspomagania negocjacji
7. Teoria gier a negocjacje - wybrane zagadnienia

Metody dydaktyczne

metoda projektów,   pokaz,   dyskusja związana z wykładem,   metoda sytuacyjna,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne oraz ocena raportu z badania eksperymentalnego.
Pracowania specjalistyczna: ocena raportów z samodzielnych projektów, ocena prezentacji z projektu zespołowego.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 rozpoznaje rodzaje negocjacji, rozróżnia podstawowe fazy negocjacji, zna czynniki determinujące ich wynik K_W02
K_W17
EU2 zna podstawowe narzędzia analizy i wspomagania negocjacji oraz przykłady ich zastosowań K_W01
EU3 potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia dotyczące problemów decyzyjnych z zastosowaniem metod ilościowych K_U09
K_U18
EU4 potrafi twórczo wykorzystać metody i narzędzia wspomagania negocjacji K_U09
K_U16
K_U23
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne wykładu W
EU2 zaliczenie pisemne wykładu W
EU3 ocena raportów z projektów realizowanych w ramach zajęć Ps
EU4 ocena prezentacji z projektu grupowego Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 15
3 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu 15
4 - Udział w konsultacjach 5
5 - Przygotowanie badań eksperymentalnych wraz z raportami 20
6 - Przygotowanie projektu zespołowego wraz z prezentacją 15
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50
(2)+(4)+(1)
2.0
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 50
(5)+(2)+(6)
2.0
Literatura podstawowa

1. E. Roszkowska, T. Wachowicz, Negocjacje. Analiza i wspomaganie decyzji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016.
2. T. Wachowicz, E-negocjacje: modelowanie, analiza i wspomaganie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, 2006.
3. E. Roszkowska, Wybrane modele negocjacji, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2011.

Literatura uzupełniająca

1. T. Trzaskalik, Wielokryterialne wspomaganie decyzji. Metody i zastosowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006.
2. A. Winch, S. Winch, Negocjacje. Jednostka-Organizacja-Kultura, Centrum Doradztwa i Informacji DIFIN, Warszawa, 2005.

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr Marzena Filipowicz-Chomko 2021.05.12