Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Internet of things Kod przedmiotu MAT1IOT
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
15 45 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom problematyki "Internet of Things" - Internetu Rzeczy. Studenci poznają i nauczą się wykorzystywać możliwości IoT, wykorzystując czujniki i układy wykonawcze wraz z przetwarzaniem sygnałów, a wszystko sprawdzą na rzeczywistych modułach. Do programowania wykorzystane zostaną gotowe komponenty, a podstawowym językiem będzie Python

Treści programowe

Wykład:
Koncepcja "Internet of Things". Stosowane platformy, środowiska i standardy IoT. Czujniki i układy wykonawcze, interfejsy. Przetwarzanie i modelowanie sygnałów.

Laboratorium:
Platformy IoT. Środowiska deweloperskie. Przygotowanie do pracy i pierwsze uruchomienie. Komunikacja z urządzeniami peryferyjnymi. Przetwarzanie sygnałów i obrazów. Projekt i realizacja systemu IoT.

Metody dydaktyczne

symulacja,   metoda projektów,   ćwiczenia laboratoryjne,   pokaz,   programowanie z użyciem komputera,   wykład konwersatoryjny,   wykład problemowy,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne.
Laboratorium - ocena sprawozdań oraz ocena projektu końcowego.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna i rozumie kluczowe zagadnienia z zakresu "Internet of Things" i jego zastosowań; zna odpowiednie platformy, środowiska i standardy K_W09
K_W10
K_W12
K_W14
EU2 potrafi wykorzystać w projektowaniu IoT platformy, środowiska i standardy K_U11
K_U12
K_U13
EU3 zna, stosuje i właściwie dobiera interfejsy komunikacyjne, czujniki, układy wykonawcze i metody przetwarzania sygnałów i obrazów K_U09
K_U12
K_U17
EU4 projektuje i uruchamia proste systemy IoT K_U12
K_U13
K_U14
K_U17
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 ocena sprawozdań, ocena projektu końcowego L
EU3 ocena sprawozdań, ocena projektu końcowego L
EU4 ocena sprawozdań, ocena projektu końcowego L
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach - 15x1h 15
2 - Udział w laboratorium - 15x3h 45
3 - Udział w konsultacjach 5
4 - Przygotowanie do laboratorium oraz opracowanie sprawozdań 10
5 - Przygotowanie do zaliczenia 5
6 - Przygotowanie do realizacji projektu i realizacja projektu 20
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 65
(1)+(2)+(3)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 75
(2)+(4)+(6)
3.0
Literatura podstawowa

1. D.D. Guinard, V.M. Trifa, Internet rzeczy: budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi, Helion, 2017.
2. S. Monk, Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Rapsberry Pi: receptury, Helion, 2018.
3. A. Kurczyk, Mikrokontrolery STM32 dla początkujących, Wydaw. BTC, 2019.
4. M. Szumski, Mikrokontrolery STM32 w systemach sterowania i regulacji, Wydaw. BTC, 2018.
5. Standardy i normy wskazane przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1. Strona projektu Raspberry Pi: https://www.raspberrypi.org/
2. Strona projektu Arduino: https://www.arduino.cc/
3. Strona ESP32: https://www.espressif.com/en/products/socs/esp32/overview
4. Strona ST (seria STM32): https://www.st.com/en/microcontrollers-microprocessors/stm32-32-bit-arm-cortex-mcus.html

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Tomasz Grześ 2021.04.20