Wydział Informatyki
Kierunek studiów Matematyka Stosowana Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania Przedmiot wspólny Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Historia matematyki Kod przedmiotu MAT1HMA
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
30 Punkty ECTS 3
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z historią powstania i rozwoju najważniejszych idei matematycznych, tworzenia się matematycznych teorii oraz rozwiązania konkretnych problemów. Przedstawienie dokonań najwybitniejszych matematyków od czasów starożytnych do wieku dwudziestego, w tym omówienie dokonań najwybitniejszych matematyków polskich.

Treści programowe

Matematyka i matematycy Starożytnej Grecji, Tales, Pitagoras i związek pitagorejski, Euklides, Elementy Euklidesa i ich wpływ na rozwój matematyki, dokonania Archimedesa, Eratostenes i Diofantos i ich wpływ na powstanie teorii liczb. Matematyka i matematycy indyjscy, matematyka w krajach arabskich. Matematyka wieków średnich w Europie. Historia powstania algebry, Cardano i Tartagla, F. Viete, Lagrange, Abel, Gauss i Galois. Historia powstawania rachunku różniczkowego i całkowego. Historia Rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Matematyka XIX wieku. Najważniejsze dokonania matematyków polskich.

Metody dydaktyczne

wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład - test pisemny.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna najsłynniejsze problemy matematyczne, których próby rozwiązania determinowały powstanie i rozwój matematycznych teorii K_W01
EU2 zna orientacyjnie najważniejsze dokonania wybitnych matematyków K_W17
EU3 zna orientacyjnie momenty historii, w których tworzyli najwybitniejsi matematycy K_W17
EU4 zna najważniejsze dokonania matematyków polskich K_W17
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 test pisemny W
EU2 test pisemny W
EU3 test pisemny W
EU4 test pisemny W
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w konsultacjach 5
3 - Przygotowanie do zaliczenia 40
RAZEM: 75
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35
(2)+(1)
1.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 0
0.0
Literatura podstawowa

1. M. Kordos, Wykłady z historii matematyki, Warszawa 2010.
2. I. Stewart, Dlaczego prawda jest piękna, Prószyński i S-ka, Warszawa 2014
3. E. Kofler, Z dziejów matematyki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962.
4. J.D. Barrow, Pi razy drzwi, Prószyński i S-ka,Warszawa 1996.
5. MacTutor History of Mathematics Archive, http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/

Literatura uzupełniająca

1. S. Ulam, Przygody matematyka,Prószyński i S-ka, Warszawa 1996.
2. N. Bourbaki, Elementy historii matematyki,PWN, Warszawa 1980.
3. Matematyka współczesna, Dwanaście esejów pod redakcją Lynna Artura Steena, WN-T, Warszawa 1983.
4. Biografie wielkich matematyków.

Jednostka realizująca Katedra Informatyki Teoretycznej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Czesław Bagiński 2021.04.20