Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie niestacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna Kod przedmiotu INZ1AMA
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 1
20 10 10 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawami rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych oraz całkowego funkcji jednej zmiennej. Nauczenie podstawowych twierdzeń dotyczących ciągów i szeregów liczbowych oraz ich zbieżności, zapoznanie z szeregiem Fouriera. Zapoznanie studenta z zastosowaniami rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych oraz rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej.

Treści programowe

Wykład:
1. Zbiory i ich kresy.
2. Funkcje rzeczywiste jednej i wielu zmiennych, własności tych funkcji.
3. Ciągi i szeregi liczbowe: granice zbieżność, kryteria zbieżności.
4. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej i ich zastosowania.
5. Podstawowe wiadomości z rachunku różniczkowego funkcji rzeczywistych wielu zmiennych i jego zastosowań.
6. Szereg Fouriera.

Ćwiczenia:
1. Zbiory i ich kresy.
2. Funkcje rzeczywiste jednej i wielu zmiennych, własności tych funkcji.
3. Ciągi i szeregi liczbowe: granice zbieżność, kryteria zbieżności.
4. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej i ich zastosowania.
5. Podstawowe wiadomości z rachunku różniczkowego funkcji rzeczywistych wielu zmiennych i jego zastosowań.
6. Szereg Fouriera.

Pracownia specjalistyczna:
1. Wizualizacja pojęć granicy, pochodnej, całki, zbieżności szeregu, szeregu Fouriera.
2. Obliczanie komputerowe granic, pochodnych, całek, zbieżności szeregów.

Metody dydaktyczne

symulacja,   ćwiczenia przedmiotowe,   programowanie z użyciem komputera,   klasyczna metoda problemowa,   wykład problemowy,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład: egzamin pisemny.
Ćwiczenia: dwa kolokwia.
Pracownia specjalistyczna: sprawozdania z wykonanych zadań, wejściówki.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe pojęcia z analizy matematycznej, w tym z rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych oraz z rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej, potrzebne do rozwiązywania praktycznych problemów inżynierskich INF1_W01
EU2 techniki i metody, takie jak różniczkowanie, całkowanie, szacowanie z zakresu analizy matematycznej INF1_W01
EU3 posługiwać się podstawowymi narzędziami analizy matematycznej, w tym pochodną funkcji jednej zmiennej i pochodnymi cząstkowymi funkcji wielu zmiennych, całką funkcji jednej zmiennej, szeregiem Fouriera INF1_U01
EU4 wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich INF1_U01
EU5 wykorzystać narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów z zakresu analizy matematycznej INF1_U13
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin pisemny W
EU2 egzamin pisemny W
EU3 kolokwia Ć
EU4 kolokwia Ć
EU5 sprawozdania z wykonanych zadań, wejściówki Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 20
2 - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych 10
3 - Udział w pracowni specjalistycznej 10
4 - Realizacja zadań domowych 39
5 - Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych 10
6 - Przygotowanie do egzaminu 20
7 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej 10
8 - Udział w konsultacjach 4
9 - Obecność na egzaminie 2
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 46
(9)+(1)+(3)+(8)+(2)
1.8
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 79
(5)+(3)+(7)+(2)+(4)
3.2
Literatura podstawowa

1. W. Żakowski, G. Decewicz, Analiza matematyczna. Cz.1, PWN, Warszawa, 2017
2. G.N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej, PWN, Warszawa, 1999
3. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1,2. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2019
4. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, Część I i II. PWN, Warszawa, 2008

Literatura uzupełniająca

1. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. Cz. I, PWN, Warszawa, 1995
2. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, Część II. PWN, Warszawa, 1975

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Ewa Girejko 2023.04.04