| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie niestacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Logika dla informatyków | Kod przedmiotu | INZ1LDI | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
| 10 | 10 | Punkty ECTS | 2 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
| Cele przedmiotu |
Zapoznanie słuchacza z elementami podstaw logiki matematycznej (rachunek zdań, rachunek predykatów) oraz teorii mnogości (rachunek zbiorów, funkcje, relacje, relacje równoważności i porządkujące). Wyposażenie studenta w umiejętność badania tautologiczności i spełnialności formuł rachunku zdań i prostych formuł rachunku predykatów, umiejętność wykonywania działań na zbiorach, funkcjach i relacjach, umiejętność analizy wybranych własności funkcji i relacji. |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład: Ćwiczenia: |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne. |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| EU1 | pojęcia logiki matematycznej i teorii mnogości w zakresie użytecznym dla informatyków, w szczególności do analizy złożoności i poprawności programów |
INF1_W01 |
||||||||
| EU2 | badać spełnialność i tautologiczność formuł rachunku zdań i prostych formuł rachunku predykatów; uzasadnia poprawność prostych rozumowań |
INF1_U01 |
||||||||
| EU3 | wykonywać działania na zbiorach; bada własności zbiorów |
INF1_U01 |
||||||||
| EU4 | sprawdzać podstawowe własności funkcji i relacji, w tym relacji równoważności i relacji porządku; wykonuje działania na funkcjach i relacjach; wyznacza klasy abstrakcji relacji równoważności |
INF1_U01 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| EU2 | kolokwium, sprawdziany | Ć | ||||||||
| EU3 | kolokwium, sprawdziany | Ć | ||||||||
| EU4 | kolokwium, sprawdziany | Ć | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - Udział w wykładach | 10 | |||||||||
| 2 - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 | |||||||||
| 3 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 | |||||||||
| 4 - Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych oraz realizacja prac domowych | 11 | |||||||||
| 5 - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 | |||||||||
| 6 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
| RAZEM: | 50 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 24 (6)+(2)+(1) |
1.0 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 31 (2)+(5)+(4) |
1.2 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN, 2022 |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. H. Matuszewska, W. Matuszewski, Elementy logiki i teorii mnogości dla informatyków, BEL Studio, 2017 |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr Magdalena Kacprzak | 2023.03.28 | ||||||||