Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Programowanie aplikacji biznesowych w oparciu o platformę Java Kod przedmiotu INF1BAB
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
30 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z platformą Java EE i zasadami tworzenia aplikacji biznesowych. Nauczenie implementowania poszczególnych warstw aplikacji biznesowych z użyciem technologii wchodzących w skład platformy Java EE.

Treści programowe

Wykład: Wprowadzenie do architektury aplikacji na platformie Java EE. Dostęp do danych: JDBC, wzorce projektowe DAO/DTO, Object Relational Mapping, programowana i deklaratywna obsługa transakcji. Warstwa biznesowa (logiki): komponenty i usługi w warstwie logiki, elementy programowania aspektowego. Warstwa prezentacji: rozwiązania oparte na wzorcu MVC w platformie Java EE. Modele bezpieczeństwa aplikacji.
Pracownia specjalistyczna: Wprowadzenie do narzędzi budowania aplikacji na platformę Java EE. Wprowadzenie do serwerów aplikacyjnych. Implementacja dostępu do relacyjnych baz danych, tworzenie komponentów realizujących logikę aplikacji oraz implementacja warstwy prezentacji z użyciem technologii platformy Java EE.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu.
Pracownia specjalistyczna - zaliczenie na podstawie realizowanych zadań.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 Zna zasady projektowania, tworzenia i testowania systemów informatycznych ogólnego przeznaczenia i ich komponentów na platformę Java EE.
EU2 Zna techniki tworzenia aplikacji i systemów sieciowych z użyciem technologii wchodzących w skład platformy Java EE.
EU3 Potrafi projektować, implementować i testować systemy informatyczne oraz ich komponenty spełniające wymagania użytkowników, dobierając do tego odpowiednie technologie narzędzia w ramach platformy Java EE.
EU4 Potrafi projektować i implementować aplikacje sieciowe na platformie Java EE.
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 Pisemny sprawdzian. W
EU2 Pisemny sprawdzian. W
EU3 Ocena zadań. Ps
EU4 Ocena zadań. Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Realizacja zadań (w tym przygotowanie prezentacji) 60
4 - Udział w konsultacjach 5
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 65
(4)+(1)+(2)
2.6
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 90
(2)+(3)
3.6
Literatura podstawowa

1. Dokumentacja platformy Java EE: www.oracle.com
2. A. Goncalves, Beginning Java EE 7, Apress, 2013.
3. M. Yener, A. Theedom, Java EE : zaawansowane wzorce projektowe, Helion, 2015.

Literatura uzupełniająca

1. C. Horstmann, G. Cornell, Java 2. Techniki zaawansowane, Helion, 2005.
2. A. Hunt, D. Thomas, Pragmatyczne testy jednostkowe w Javie, Helion, 2006.

Jednostka realizująca Katedra Oprogramowania Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Marcin Adamski 2025.05.12