Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Budowa aplikacji użytkowych w technologii WPF Kod przedmiotu INF1WPF
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, implementacji i optymalizacji aplikacji desktopowych z wykorzystaniem Windows Presentation Foundation (WPF). Studenci zdobędą umiejętności w zakresie tworzenia nowoczesnych i interaktywnych interfejsów użytkownika z użyciem data bindingu i animacji, wykorzystywania standardowych i niestandardowych kontrolek, stosowania stylowania i szablonów, implementacji wzorców projektowych (np. MVVM), zarządzania danymi oraz stosowania dobrych praktyk programistycznych.

Treści programowe

Wykład:
1. Wprowadzenie do WPF i XAML.
2. Posługiwanie się podstawowymi kontrolkami.
3. Własności i zdarzenia w WPF.
4. Kontrolki listowe, okna dialogowe, zadania aplikacji.
5. Wiązanie danych.
6. Konwersja, walidacja, szablony, widoki
7. Grafika: kształty, transformacje, pędzle, geometria, rysowanie.
8. Animacja.
9. Style.
10. Polecenia.
11. Szablony kontrolek. Kontrolki użytkownika.
12. Dokumenty.
13. Interfejs oparty na stronach.
14. Grafika 3d.

Pracownia specjalistyczna:
1. Wprowadzenie do pracy w WPF.
2. Tworzenie interfejsu w XAML.
3. Obsługa kontrolek.
4. Zdarzenia myszy i klawiatury.
5. Okna dialogowe.
6. Wiązanie danych.
7. Wybór tematu projektu.
8-13. Praca nad projektem
14-15. Przedstawienie i obrona projektów.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu.
Pracownia specjalistyczna: indywidualna praca nad zadaniami realizowanymi na zajęciach oraz projekt zespołowy.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 architekturę WPF, mechanizmy XAML, system layoutów oraz wzorzec MVVM stosowany w aplikacjach desktopowych. INF1_W09
INF1_W14
EU2 tworzyć nowoczesne interfejsy użytkownika w WPF z wykorzystaniem bindingu danych, stylowania i animacji. INF1_U04
INF1_U05
INF1_U08
INF1_U13
EU3 implementować logikę biznesową w aplikacjach WPF. INF1_U04
INF1_U05
INF1_U13
EU4 testować i debugować aplikacje WPF oraz przygotować je do wdrożenia. INF1_U06
INF1_U13
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie wykładu W
EU2 ocena zadań realizowanych na zajęciach, ocena projektu Ps
EU3 ocena projektu Ps
EU4 ocena projektu Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 26
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Przygotowanie do zajęć z pracowni specjalistycznej 24
4 - Udział w konsultacjach związanych z projektem 5
5 - Realizacja zadań projektowych 40
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 61
(4)+(1)+(2)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 94
(3)+(2)+(5)
3.8
Literatura podstawowa

1. Oficjalna dokumentacja platformy Windows Presentation Foundation: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/desktop/wpf/?view=netdesktop-9.0
2. A. Nathan, WPF 4.5 : księga eksperta [tł. z ang.], Helion, 2015.
3. A. Kempa, Wprowadzenie do WPF: tworzenie aplikacji w WPF przy użyciu XAML i C#, Helion, 2017.
4. M. Michaelis, C# 6.0 : kompletny przewodnik dla praktyków [tł. z ang.], Helion, 2016.
5. J. Matulewski, Visual Studio 2017: tworzenie aplikacji Windows w języku C#, Helion, 2018.

Literatura uzupełniająca

1. J. Cisek, Tworzenie nowoczesnych aplikacji graficznych w WPF, Helion, 2012.
2. A. Troelsen, Język C# 2010 i platforma .NET 4.0 [tł. z ang.], Wydaw. Naukowe PWN, 2011.
3. R. Garofalo, Budowanie aplikacji biznesowych przy użyciu Windows Presentation Foundation i wzorca MVVM [tł. z ang.], APN Promise, 2011.
4. J. Matulewski, MVVM i XAML w Visual Studio 2015, Helion, 2016.

Jednostka realizująca Katedra Oprogramowania Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Marek Tabędzki 2025.05.12