Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Architektury systemów rozproszonych | Kod przedmiotu | INF1ASR | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu projektowania, implementacji i utrzymania systemów rozproszonych. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
metoda projektów, dyskusja panelowa, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
E1 | zaawansowane wzorce architektoniczne stosowane w systemach rozproszonych |
INF1_W03 INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
E2 | mechanizmy komunikacji i integracji w systemach rozproszonych |
INF1_W03 INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
E3 | notację C4 Model modelowania architektury systemów informatycznych |
INF1_W14 |
||||||||
E4 | projektować i implementować systemy bazujące na architekturze mikrousługowej |
INF1_U04 INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
E5 | stosować wzorce Event Sourcing i CQRS w systemach rozproszonych |
INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
E6 | wykorzystywać w projektowaniu architektury podejście Domain-Driven Design i narzędzia Event Storming |
INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
E1 | zaliczenie opisowe i testowe | W | ||||||||
E2 | zaliczenie opisowe i testowe | W | ||||||||
E3 | zaliczenie opisowe i testowe | W | ||||||||
E4 | wykonanie sprawozdań laboratoryjnych; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
E5 | wykonanie sprawozdań laboratoryjnych; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
E6 | wykonanie sprawozdań laboratoryjnych; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć - 30 | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć - 2,1 | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć - 30 | 30 | |||||||||
6 - wykonaniem projektu - 25 | 25 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 85 (2)+(5)+(6) |
3.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1 S. Newman, Od monolitu do mikrousług: ewolucyjne wzorce przekształcania systemów monolitycznych, Gliwice: Helion, 2020 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1 Exploring CQRS and Event Sourcing, Book from Official Microsoft Download Center https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=34774, Microsoft [10.02.2025] |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Paweł Tadejko | 2025.03.09 |