| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Architektury systemów rozproszonych | Kod przedmiotu | INF1ASR | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
| 26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
| Cele przedmiotu |
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu projektowania, implementacji i utrzymania systemów rozproszonych. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: |
|||||||||
| Treści programowe |
Wykład |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
metoda projektów, dyskusja panelowa, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
W zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| E1 | zaawansowane wzorce architektoniczne stosowane w systemach rozproszonych |
INF1_W03 INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
| E2 | mechanizmy komunikacji i integracji w systemach rozproszonych |
INF1_W03 INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
| E3 | notację C4 Model modelowania architektury systemów informatycznych |
INF1_W14 |
||||||||
| E4 | projektować i implementować systemy bazujące na architekturze mikrousługowej |
INF1_U04 INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
| E5 | stosować wzorce Event Sourcing i CQRS w systemach rozproszonych |
INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
| E6 | wykorzystywać w projektowaniu architektury podejście Domain-Driven Design i narzędzia Event Storming |
INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| E1 | zaliczenie opisowe i testowe | W | ||||||||
| E2 | zaliczenie opisowe i testowe | W | ||||||||
| E3 | zaliczenie opisowe i testowe | W | ||||||||
| E4 | wykonanie sprawozdań laboratoryjnych; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
| E5 | wykonanie sprawozdań laboratoryjnych; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
| E6 | wykonanie sprawozdań laboratoryjnych; rozwiązywanie zadań problemowych | Ps | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - udziałem w wykładach | 26 | |||||||||
| 2 - udziałem w innych formach zajęć - 30 | 30 | |||||||||
| 3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć - 2,1 | 4 | |||||||||
| 4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
| 5 - przygotowaniem do bieżących zajęć - 30 | 30 | |||||||||
| 6 - wykonaniem projektu - 25 | 25 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 85 (2)+(5)+(6) |
3.4 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1 S. Newman, Od monolitu do mikrousług: ewolucyjne wzorce przekształcania systemów monolitycznych, Gliwice: Helion, 2020 |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1 Exploring CQRS and Event Sourcing, Book from Official Microsoft Download Center https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=34774, Microsoft [10.02.2025] |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr inż. Paweł Tadejko | 2025.03.09 | ||||||||