| Wydział Informatyki | ||||||||||
| Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
| Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
| Nazwa przedmiotu | Wirtualizacja i konteneryzacja | Kod przedmiotu | INF1WIK | |||||||
| Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
| Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
| 26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
| Przedmioty wprowadzające | Sieci komputerowe (INF1SKO), Systemy operacyjne (INF1SOP), Wprowadzenie do systemu Linux (INF1WSL), | |||||||||
| Cele przedmiotu |
Przekazanie kompleksowej wiedzy o technologiach wirtualizacji i konteneryzacji oraz ich roli w nowoczesnej infrastrukturze IT. Rozwój praktycznych umiejętności projektowania, wdrażania i zarządzania środowiskami zwirtualizowanymi i kontenerowymi. Kształtowanie kompetencji w zakresie optymalizacji zasobów IT i automatyzacji infrastruktury. Odniesienia do standardu SFIA: |
|||||||||
| Treści programowe |
Ramowe treści: Studenci poznają różne typy wirtualizacji (pełna, parawirtualizacja, wirtualizacja na poziomie systemu operacyjnego), platformy hiperwizorów (VMware, Hyper-V, KVM) oraz technologie kontenerowe (Docker, Kubernetes). Przedmiot obejmuje także zagadnienia orkiestracji kontenerów, automatyzacji infrastruktury, bezpieczeństwa środowisk zwirtualizowanych oraz integracji z rozwiązaniami chmurowymi. Istotnym elementem jest również zrozumienie wpływu wirtualizacji i konteneryzacji na optymalizację kosztów, skalowalność i elastyczność infrastruktury IT, a także praktyczne zastosowanie tych technologii w kontekście ciągłej integracji i dostarczania (CI/CD). Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
| Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, |
|||||||||
| Forma zaliczenia |
Wykład: zaliczenie pisemne. |
|||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
| EU1 | koncepcje oraz typy wirtualizacji |
INF1_W03 INF1_W08 INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
| EU2 | zasady zarządzania platformami do wirtualizacji |
INF1_W12 INF1_W14 |
||||||||
| EU3 | projektować i wdrażać zwirtualizowane infrastruktury |
INF1_U12 INF1_U13 INF1_U14 |
||||||||
| EU4 | konteneryzować aplikacje i wdrażać jej w wybranym środowisku |
INF1_U12 INF1_U13 |
||||||||
| Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
| EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
| EU3 | ocena sprawozdań z wykonanych zadań, ocena projektu | Ps | ||||||||
| EU4 | ocena sprawozdań z wykonanych zadań, ocena projektu | Ps | ||||||||
| Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
| Wyliczenie | ||||||||||
| 1 - Udział w wykładach | 26 | |||||||||
| 2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 30 | |||||||||
| 3 - Wykonanie zadań domowych oraz przygotowywanie sprawozdań | 50 | |||||||||
| 4 - Udział w konsultacjach | 4 | |||||||||
| 5 - Przygotowanie do zaliczenia | 15 | |||||||||
| RAZEM: | 125 | |||||||||
| Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(4) |
2.4 | ||||||||
| Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 80 (3)+(2) |
3.2 | ||||||||
| Literatura podstawowa |
1. Kubernetes, https://kubernetes.io/docs/home |
|||||||||
| Literatura uzupełniająca |
1. Podręcznik systemowy GNU Linux |
|||||||||
| Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
| Program opracował(a) | dr inż. Andrzej Chmielewski | 2025.03.02 | ||||||||