Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Uczenie maszynowe w przetwarzaniu dźwięku | Kod przedmiotu | INF1UMD | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Przetwarzanie sygnałów i obrazów (INF1PSO), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Wprowadzenie studentów do metod słyszenia maszynowego. Po ukończeniu zajęć w ramach niniejszego przedmiotu studenci będą w stanie scharakteryzować wybrane metody słyszenia maszynowego i zaimplementować je przy użyciu wysokopoziomowych języków programowania takich jak MATLAB lub Python. Odniesienie do standardu SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Wykłady: Pracowania specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
programowanie z użyciem komputera, metoda projektów, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład: Test wyboru |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe pojęcia, metody i techniki z zakresu słyszenia maszynowego |
INF1_W14 |
||||||||
EU2 | metody parametryzacji oraz reprezentacji sygnałów dźwiękowych na potrzeby uczenia maszynowego |
INF1_W10 INF1_W14 |
||||||||
EU3 | najnowsze trendy w dziedzinie słyszenia maszynowego |
INF1_W14 |
||||||||
EU4 | uzdatniać sygnały dźwiękowe |
INF1_U13 |
||||||||
EU5 | parametryzować i reprezentować sygnały dźwiękowe na potrzeby uczenia maszynowego |
INF1_U13 |
||||||||
EU6 | wykorzystywać biblioteki programistyczne wysokiego poziomu do analizy i przetwarzania dźwięku z użyciem metod uczenia maszynowego (e.g. MATLAB or Python) |
INF1_U13 |
||||||||
EU7 | krytycznej oceny kwestii etycznych związanych ze współczesnymi metodami analizy i przetwarzania dźwięku |
INF1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | test wyboru | W | ||||||||
EU2 | test wyboru | W | ||||||||
EU3 | test wyboru | W | ||||||||
EU4 | ocena sprawozdań, prezentacja i ocena zrealizowanych projektów programistycznych | Ps | ||||||||
EU5 | ocena sprawozdań, prezentacja i ocena zrealizowanych projektów programistycznych | Ps | ||||||||
EU6 | ocena sprawozdań, prezentacja i ocena zrealizowanych projektów programistycznych | Ps | ||||||||
EU7 | ocena sprawozdań, prezentacja i ocena zrealizowanych projektów programistycznych | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć (pracownia specjalistyczna) | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 5 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 60 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 30 (2) |
1.2 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. U. Zölzer, DAFX: Digital Audio Effects, Wiley, 2011 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. K. Steiglitz, A Digital Signal Processing Primer: with Applications to Digital Audio and Computer Music, Dover Publications, 2020 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. inż. Sławomir Zieliński | 2025.02.23 |