Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Analiza decyzji i komputerowe wspomagania decyzji | Kod przedmiotu | INF1ADK | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Metody probabilistyczne i statystyka (INF1MPS), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Zaznajomienie studentów z podstawami teorii decyzji, matematycznej teorii opisującej jak powinniśmy podejmować decyzje w obecności niepewności, podobnie jak arytmetyka opisuje jak powinniśmy dodawać do siebie ceny produktów, czy też obliczać rabat robiąc zakupy w sklepie. Jest to użyteczne w wielu dziedzinach, na przykład w inżynierii, w zarządzaniu, w pracach na pograniczu ekonomii, oraz w informatyce, gdzie teoria decyzji zajmuje poczetne miejsce wśród metodologii używanych w sztucznej inteligencji. Analiza decyzji jest dyscypliną zajmującą się zastosowaniem teorii decyzji w praktyce. |
|||||||||
Treści programowe |
1. Podejmowanie decyzji; niepewność, preferencje i działania; motywacja do wspomagania decyzji. Racjonalność, racjonalne zachowanie; dobre decyzje a dobre wyniki. |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
ćwiczenia laboratoryjne, wykład informacyjny, metoda projektów, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Zaliczenie laboratorium |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
RAZEM: | 0 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 0 |
0 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 0 |
0 | ||||||||
Literatura podstawowa |
Robert T. Clemen, "Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis." Duxbury Press, An Imprint of Wadsworth Publishing Company: Belmont, CA, 2001 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. Robyn M. Dawes, "The Robust Beauty of Improper Linear Models in Decision Making." American Psychologist, 34(7), 571-582, July 1979 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Oprogramowania | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. inż. Agnieszka Drużdżel,dr hab. Marek J. Drużdżel | 2025.05.12 |