Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Evolution of AI and multimedia systems Kod przedmiotu INF1EAI
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
26 30 Punkty ECTS 5
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Po ukończeniu niniejszego modułu studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji (AI) i technik multimedialnych, ich pochodzenia i ewolucji technicznej. Ponadto rozwiną umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi sztucznej inteligencji i multimediów w celu rozwiązywania wybranych problemów inżynieryjnych i generowania nowych treści audiowizualnych zgodnie z ustalonymi standardami branżowymi.

Odniesienie do standardu SFIA:
- Sztuczna inteligencja (AI) i etyka danych (AIDE) – poziom 3
- Uczenie maszynowe (MLNG) – poziom 3
- Projektowanie i tworzenie treści (INCA) – poziom 2

Treści programowe

Wykład
1 Początki sztucznej inteligencji, test Turinga, historia i rozwój technik uczenia maszynowego
2 Przejście od perceptronu do sztucznych sieci neuronowych, kolejne generacje sieci neuronowych
3 Big data i uczenie głębokie - historia i najnowsze osiągnięcia
4 Technologie multimedialne - perspektywa historyczna i najnowsze osiągnięcia
5 Generatywna sztuczna inteligencja i nowoczesne aplikacje multimedialne
6 Przegląd narzędzi i środowisk programistycznych oraz aplikacji multimedialnych wspieranych przez techniki sztucznej inteligencji.
7 Nowe trendy w sztucznej inteligencji i technologiach multimedialnych. Kwestie etyczne.
8 Test zaliczeniowy.

Pracownia specjalistyczna
1 Inżynieria zapytań w korzystaniu z narzędzi AI.
2 Wykorzystanie dużych modeli językowych do napisania eseju na temat technicznej ewolucji AI.
3 Wykorzystanie dużych modeli językowych do napisania eseju na temat technicznej ewolucji aplikacji multimedialnych.
4 Opracowanie aplikacji multimedialnej generującej tekst lub treści audio wizualne, wspomaganej przez techniki sztucznej inteligencji.
Część I: badanie najnowocześniejszych rozwiązań. Sformułowanie specyfikacji technicznych
5 Część II: Wybór technologii i implementacja
6 Część III: Implementacja (c.d.)
7 Część IV: Implementacja (c.d.)
8 Część V: Optymalizacja i testowanie.
9 Część VI: Prezentacja i udokumentowanie projektu.
10 Zaliczenie pracowni.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

W - test wyboru
Ps - ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 podstawowe pojęcia i metody z zakresu sztucznej inteligencji i technik multimedialnych INF1_W10
INF1_W14
EU2 proces rozwoju sztucznej inteligencji i powiązań z technikami multimedialnymi INF1_W14
EU3 kwestie etyczne związane z wykorzystaniem technik sztucznej inteligencji INF1_W14
EU4 wykorzystywać narzędzia sztucznej inteligencji do syntezy wiedzy w wybranych obszarach technologii informatycznych (IT) INF1_U13
EU5 wykorzystywać narzędzia do tworzenia i zarządzania treściami multimedialnymi ze wspomaganiem technik sztucznej inteligencji INF1_U13
EU6 wykorzystywać współczesne narzędzia informatyczne do tworzenia aplikacji wspomaganych technikami sztucznej inteligencji na potrzeby generowania tekstu lub treści audio-wizualnych INF1_U13
EU7 krytycznie ocenić dobór narzędzi sztucznej inteligencji i technik multimedialnych w zastosowaniach do rozwiązania konkretnych problemów informatycznych INF1_K01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie − test wyboru W
EU2 zaliczenie − test wyboru W
EU3 zaliczenie − test wyboru W
EU4 ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu Ps
EU5 ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu Ps
EU6 ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu Ps
EU7 ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - udziałem w wykładach 26
2 - udziałem w innych formach zajęć 30
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu 5
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć 60
RAZEM: 125
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(1)+(2)+(3)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 34
(2)+(3)
1.4
Literatura podstawowa

1. Ch. Huyen, AI Engineering: Building Applications with Foundation Models, O'Reilly Media, 2024
2. S. Raschka, Build a Large Language Model (From Scratch), Manning, 2024
3. J. Hu, The Evolution of Artificial Intelligence: What You Must Know about AI, Pioneer Bay Press, 2019
4. S. Russell and P. Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach, Pearson, 2009

Literatura uzupełniająca

1. I. Sadek, The evolution of AI: from ancient origins to the digital frontier, Visionary Book Writers, 2025
2. E. Spyrou (Ed.), D. Iakovidis (Ed.), P. Mylonas (Ed.), Semantic Multimedia Analysis and Processing (Digital Imaging and Computer Vision), CRC Press, 2017
3. V. Costello, Multimedia Foundations: Core Concepts for Digital Design, Routledge, 2016

Jednostka realizująca Wydział Informatyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Marek J. Drużdżel,dr hab. inż. Sławomir Zieliński 2025.05.12