Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||
Nazwa przedmiotu | Evolution of AI and multimedia systems | Kod przedmiotu | INF1EAI | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
26 | 30 | Punkty ECTS | 5 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Po ukończeniu niniejszego modułu studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji (AI) i technik multimedialnych, ich pochodzenia i ewolucji technicznej. Ponadto rozwiną umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi sztucznej inteligencji i multimediów w celu rozwiązywania wybranych problemów inżynieryjnych i generowania nowych treści audiowizualnych zgodnie z ustalonymi standardami branżowymi. Odniesienie do standardu SFIA: |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
W - test wyboru |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | podstawowe pojęcia i metody z zakresu sztucznej inteligencji i technik multimedialnych |
INF1_W10 INF1_W14 |
||||||||
EU2 | proces rozwoju sztucznej inteligencji i powiązań z technikami multimedialnymi |
INF1_W14 |
||||||||
EU3 | kwestie etyczne związane z wykorzystaniem technik sztucznej inteligencji |
INF1_W14 |
||||||||
EU4 | wykorzystywać narzędzia sztucznej inteligencji do syntezy wiedzy w wybranych obszarach technologii informatycznych (IT) |
INF1_U13 |
||||||||
EU5 | wykorzystywać narzędzia do tworzenia i zarządzania treściami multimedialnymi ze wspomaganiem technik sztucznej inteligencji |
INF1_U13 |
||||||||
EU6 | wykorzystywać współczesne narzędzia informatyczne do tworzenia aplikacji wspomaganych technikami sztucznej inteligencji na potrzeby generowania tekstu lub treści audio-wizualnych |
INF1_U13 |
||||||||
EU7 | krytycznie ocenić dobór narzędzi sztucznej inteligencji i technik multimedialnych w zastosowaniach do rozwiązania konkretnych problemów informatycznych |
INF1_K01 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie − test wyboru | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie − test wyboru | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie − test wyboru | W | ||||||||
EU4 | ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu | Ps | ||||||||
EU5 | ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu | Ps | ||||||||
EU6 | ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu | Ps | ||||||||
EU7 | ocena esejów technicznych oraz prezentacja zrealizowanego projektu | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - udziałem w wykładach | 26 | |||||||||
2 - udziałem w innych formach zajęć | 30 | |||||||||
3 - indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie/zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | |||||||||
4 - przygotowaniem do zaliczenia wykładu | 5 | |||||||||
5 - przygotowaniem do bieżących zajęć | 60 | |||||||||
RAZEM: | 125 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 60 (1)+(2)+(3) |
2.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 34 (2)+(3) |
1.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. Ch. Huyen, AI Engineering: Building Applications with Foundation Models, O'Reilly Media, 2024 |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. I. Sadek, The evolution of AI: from ancient origins to the digital frontier, Visionary Book Writers, 2025 |
|||||||||
Jednostka realizująca | Wydział Informatyki | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Marek J. Drużdżel,dr hab. inż. Sławomir Zieliński | 2025.05.12 |