Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do retoryki, komunikacji i wystąpień publicznych Kod przedmiotu IE1RET
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
30 Punkty ECTS 3
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy i informacji w zakresie retoryki, komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji i wystąpień publicznych. Przygotowanie studentów do wystąpień publicznych. Zapoznanie studentów z zasadami poprawnego budowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. Zwiększenie umiejętności studentów w zakresie efektywnego i poprawnego korzystania z języka polskiego w mowie i piśmie. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych studentów w zakresie komunikacji i porozumiewania się. Zapoznanie studentów z zasadami poprawnego korzystania z głosu.

Treści programowe

1. Podstawy retoryki stosowanej. Zasady tworzenia wypowiedzi.
2. Werbalne i niewerbalne aspekty wystąpienia publicznego. Budowanie kontaktu z publicznością.
3. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych.
4. Istota opowieści i jej znaczenie w wystąpieniu publicznym.
5. Pojęcie, formy, style i techniki autoprezentacji.
6. Metody odnajdywania się w sytuacjach stresowych lub kłopotliwych związanych z wystąpieniem publicznym.
7. Emisja głosu. Aspekty techniczne poprawnego posługiwania się głosem.
8. Poprawność językowa. Zasady poprawnego używania języka w mowie i piśmie.
9. Pojęcie, znaczenie i istota komunikacji. Podstawy efektywnej komunikacji werbalnej.
10. Sztuka prowadzenia dyskusji. Słuchanie i argumentowanie. Sofizmaty.
11. Komunikacja pisemna. Zasady tworzenia zróżnicowanych tekstów pisanych.
12. Komunikacja podczas pracy w zespole z punktu widzenia członka zespołu oraz przewodniczącego.
13. Najczęstsze aspekty komunikacji ustnej i pisemnej w pracy informatyka.
14. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych. Sztuka rozwiązywania problemów.
15. Podstawy negocjacji. Komunikacja w dążeniu do kompromisu.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Test pisemny.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna zasady konstruowania dobrych wypowiedzi publicznych K_W11
K_W13
EU2 zna zasady tworzenia dobrych prezentacji K_W13
EU3 zna zasady tworzenia dobrych tekstów pisanych, m.in. niezbędnych lub przydatnych w pracy informatyka K_W13
EU4 zna zasady poprawnej komunikacji podczas pracy w zespole, m.in. w zespole informatycznym K_W12
K_W13
EU5 zna podstawy negocjacji, wie, jak odnaleźć się i znaleźć rozwiązanie w sytuacjach kłopotliwych i stresujących K_W13
EU6 zna zasady poprawnego korzystania z głosu K_W13
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 test pisemny W
EU2 test pisemny W
EU3 test pisemny W
EU4 test pisemny W
EU5 test pisemny W
EU6 test pisemny W
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z zaproponowaną literaturą 20
3 - Udział w konsultacjach 5
5 - Przygotowanie się do testu zaliczeniowego 20
RAZEM: 75
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35
(3)+(1)
1.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 0
0.0
Literatura podstawowa

1. M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1998.
2. W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2008.
3. S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Berge, Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza, umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
4. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Wydawnictwo Difin, 2001.
5. Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Antykwa, 2000.
6. P. Bucki, Prezentacje po prostu! Szkoła wystąpień publicznych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2020.

Literatura uzupełniająca

1. A. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, 2010.
2. K. Szymanek, Sztuka Argumentacji. Słownik terminologiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
3. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.
4. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
5. L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch, Prezentacja profesjonalna: teoria i praktyka, Difin, 2008.
6. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Wydawnictwo RM, 2010.

Jednostka realizująca Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Łukasz Gadomer 2021.04.28