Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka i ekonometria | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do informatyki | Kod przedmiotu | IE1WDI | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 1 | |
30 | 15 | Punkty ECTS | 4 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawami reprezentacji, kodowania i przetwarzania informacji w systemach komputerowych. Przedstawienie zasad arytmetyki komputerowej, maszynowej reprezentacji liczb w formatach stałoprzecinkowych i zmiennoprzecinkowych oraz algorytmów wykonywania operacji arytmetycznych na tych reprezentacjach. Przedstawienie modelu programowego procesora, omówienie sposobów kodowania i przetwarzania instrukcji. Zapoznanie studentów z wybranymi modelami, technikami, metodami inżynierii oprogramowania. Przybliżenie metod modelowania i projektowania systemów informatycznych oraz podstaw zarządzania projektami informatycznymi. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Ćwiczenia: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład - zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | potrafi scharakteryzować model programowy procesora, rozumie zasady kodowania i przetwarzania instrukcji, wyjaśnia szczegóły niskopoziomowego wykonania programów. |
K_W02 |
||||||||
EU2 | zna i wyjaśnia sposoby kodowania i reprezentacji liczb w systemie komputerowym, opisuje algorytmy wykonania operacji arytmetycznych na komputerowych reprezentacjach liczb |
K_W02 K_W09 K_W16 |
||||||||
EU3 | zna i wyjaśnia zasady wykorzystania algebry Boole’a do opisu i projektowania układów cyfrowych, zna podstawowe sposoby minimalizacji funkcji logicznych |
K_W01 K_W02 |
||||||||
EU4 | identyfikuje i opisuje metody modelowania i projektowania systemów informatycznych, ma wiedzę o modelach i diagramach UML, rozumie ich przydatność dla projektowania, zna podstawowe standardy zarządzania projektami informatycznymi i metody prowadzenia projektów. |
K_W05 K_W16 |
||||||||
EU5 | umie kodować i reprezentować liczby w formatach komputerowych, interpretuje zawartość słowa maszynowego zgodnie z zastosowanym sposobem kodowania, wyznacza zakres reprezentacji liczb |
K_U01 K_U09 K_U18 |
||||||||
EU6 | potrafi obliczyć wyniki działań oraz przeanalizować algorytmy wykonania operacji arytmetycznych na stałoprzecinkowych oraz zmiennoprzecinkowych formatach komputerowej reprezentacji liczb |
K_U01 K_U09 |
||||||||
EU7 | potrafi zakodować informacje za pomocą wybranych kodów detekcyjnych i korekcyjnych, wyjaśnia i interpretuje metody i algorytmy zabezpieczania przed błędami w kodach nadmiarowych |
K_U01 K_U09 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU5 | sprawdzian pisemny | Ć | ||||||||
EU6 | sprawdzian pisemny | Ć | ||||||||
EU7 | sprawdzian pisemny | Ć | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w ćwiczeniach | 15 | |||||||||
3 - Przygotowanie do ćwiczeń oraz realizacja zadań domowych | 40 | |||||||||
4 - Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 10 | |||||||||
5 - Udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami | 5 | |||||||||
RAZEM: | 100 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 50 (1)+(5)+(2) |
2.0 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 60 (5)+(3)+(2) |
2.4 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. S. Gryś, Arytmetyka komputerów, PWN, 2007. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. J.G. Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie. WNT, 2003. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Irena Bułatowa | 2021.04.28 |