Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Programowanie aplikacji biznesowych w oparciu o platformę Java Kod przedmiotu IE1PAB
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
26 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Bazy danych (IE1BDA),   Programowanie obiektowe (IE1POB),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z platformą Java EE/Jakarta EE i zasadami tworzenia aplikacji biznesowych. Nauczenie implementowania poszczególnych warstw aplikacji biznesowych z użyciem technologii wchodzących w skład platformy Java EE/Jakarta EE.

Treści programowe

Wykład:
Wprowadzenie do architektury aplikacji na platformie Java EE/Jakarta EE. Dostęp do danych: JDBC, wzorce projektowe DAO/DTO, Object Relational Mapping, programowana i deklaratywna obsługa transakcji. Warstwa biznesowa (logiki): komponenty i usługi w warstwie logiki, elementy programowania aspektowego. Warstwa prezentacji: rozwiązania oparte na wzorcu MVC w platformie Java EE/Jakarta EE. Modele bezpieczeństwa aplikacji.

Pracownia specjalistyczna:
Wprowadzenie do narzędzi budowania aplikacji na platformę Java EE/Jakarta EE. Wprowadzenie do serwerów aplikacyjnych. Implementacja dostępu do relacyjnych baz danych, tworzenie komponentów realizujących logikę aplikacji oraz implementacja warstwy prezentacji z użyciem technologii platformy Java EE/Jakarta EE.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna - ocena realizowanych zadań.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 ma wiedzę potrzebną do projektowania, tworzenia i testowania systemów informatycznych ogólnego przeznaczenia i ich komponentów na platformę Java EE/Jakarta EE K_W05
EU2 zna techniki tworzenia aplikacji i systemów sieciowych z użyciem technologii wchodzących w skład platformy Java EE/Jakarta EE K_W08
EU3 potrafi projektować, implementować i testować systemy informatyczne oraz ich komponenty spełniające wymagania użytkowników, dobierając do tego odpowiednie technologie narzędzia w ramach platformy Java EE/Jakarta EE K_U05
EU4 potrafi projektować i implementować aplikacje sieciowe na platformie Java EE/Jakarta EE K_U08
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 ocena realizowanych zadań Ps
EU4 ocena realizowanych zadań Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 26
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Realizacja zadań (w tym przygotowanie prezentacji) - 40
4 - Udział w konsultacjach 4
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(2)+(4)+(1)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 70
(3)+(2)
2.8
Literatura podstawowa

1. Dokumentacja platformy Jakarta EE: https://jakarta.ee/
2. Murat Yener Alex Theedom, "Java EE : zaawansowane wzorce projektowe", Helion 2015.
3. Keith Mike, Schincariol Merrick, Nardone, Massimo, "Pro JPA 2 in Java EE 8: An in-Depth Guide to Java Persistence APIs", Apress, 2018.

Literatura uzupełniająca

1. Joshua Bloch, "Java : efektywne programowanie", Helion 2018.
2. D.R. Heffelfinger , "Java EE 6. Tworzenie aplikacji w NetBeans 7", Helion, 2014.
3. Dokumentacja testów jednostkowych JUnit: www.junit.org

Jednostka realizująca Katedra Oprogramowania Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Marcin Adamski 2021.04.28