Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Programowanie aplikacji WWW w technologii Java Kod przedmiotu IE1PAW
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
26 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające Bazy danych (IE1BDA),   Programowanie obiektowe (IE1POB),   Sieci komputerowe (IE1SKO),  
Cele przedmiotu

Zaznajomienie studentów z architekturą sieci WWW, modelem jej działania oraz podstawowymi protokołami. Prezentacja koncepcji aplikacji WWW, przekroju technik oraz wzorców programistycznych wykorzystywanych w ramach sieci informacyjnej. Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia aplikacji WWW z wykorzystaniem wybranych standardów takich jak AJAX, specyfikacje Java EE (Java Servlets, Java Server Pages) oraz frameworka Spring.

Treści programowe

Wykład:
1. Wstęp do programowania aplikacji WWW. Charakterystyka protokołu HTTP (HyperText Transfer Protocol). Modele komunikacji Comet. Technologia AJAX (Asynchronous Javascript And XML). Pooling. Long pooling.
2. Aplikacje WWW w środowisku Java - serwlety. Definicja aplikacji i zadania związane z jej dystrybucją. Elementy aplikacji WWW związane z wymianą danych. Żądanie, kontekst aplikacji WWW, model zdarzeń aplikacji. Wzorzec MVC.
3. Kontener IoC. Zarządzanie kontenerem serwletów. Bezpieczeństwo aplikacji. Konfiguracja aplikacji, SpringBoot. Charakterystyka języka XML (eXtended Markup Language).
4. Moduły frameworka Spring: SpringData, SpringSecurity. Komunikacja w standardzie RESTful.
5. Szablony Thymeleaf.

Pracownia specjalistyczna:
1. Przygotowanie środowiska deweloperskiego oraz produkcyjnego aplikacji. Zarządzanie kontenerem serwletów. Spring Boot i konfiguracja aplikacji.
2. Implementacja aplikacji WWW w środowisku Java z wykorzystaniem frameworka Spring. Elementy aplikacji WWW związane z wymianą danych. Żądanie, kontekst aplikacji WWW, model zdarzeń aplikacji. Wzorzec MVC.
3. Kontener IoC. Moduły frameworka Spring: SpringData, SpringSecurity.
4. Komunikacja w standardzie RESTful.
5. Szablony Thymeleaf.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,  

Forma zaliczenia

Wykład – zaliczenie pisemne.
Pracownia specjalistyczna – zadania praktyczne i projekty implementacyjne aplikacji WWW w wybranych technologiach.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 omawia architekturę sieci WWW, identyfikuje i wyjaśnia zasady działania protokołów i standardów dla tego środowiska K_W07
K_W08
EU2 ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania i programowania aplikacji WWW K_W08
EU3 zna popularne technologie wykorzystywane do tworzenia aplikacji WWW; potrafi dobrać technologię właściwą do specyfiki danego projektu K_W05
K_W08
EU4 potrafi przeprowadzić testowanie komponentów aplikacji WWW i zdiagnozować błędy K_U08
EU5 potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację WWW w wybranej technologii z uwzględnieniem potrzeb użytkownika K_U08
K_U10
EU6 potrafi zainstalować i skonfigurować środowisko niezbędne do uruchomienia aplikacji WWW (serwer oraz wymagane narzędzia po stronie klienta) K_U07
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 zaliczenie pisemne W
EU4 realizacja zadań i projektów Ps
EU5 realizacja zadań i projektów Ps
EU6 realizacja zadań i projektów Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 26
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 30
3 - Przygotowanie do pracowni specjalistycznej 10
4 - Opracowanie sprawozdań z pracowni i wykonanie zadań domowych (prac domowych) 10
5 - Udział w konsultacjach 4
6 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) 15
7 - Przygotowanie do zaliczenia 5
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(5)+(2)+(1)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 65
(2)+(3)+(6)+(4)
2.6
Literatura podstawowa

1. Dokumentacja frameworka Spring https://spring.io/
2. Technologie Java EE dostępne pod adresem www.oracle.com/technetwork/java/javaee/tech/index.html
3. Specyfikacje technologii i standardów: XML, Xpath, XSLT, XML Schema, HTML, XHTML, CSS itd. dostępne pod adresem www.w3c.org
4. Craig Walls "Spring w akcji" Helion 2019
5. J Sharma, Ashish Sarin "Spring Framework. Wprowadzenie do tworzenia aplikacji." Helion 2015

Literatura uzupełniająca

1. Specyfikacje technologii i standardów dostępne pod adresem www.w3c.org
2. V. Layk, Java. Projektowanie aplikacji WWW, Helion, 2015.

Jednostka realizująca Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Urszula Kużelewska 2021.05.17