Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka i ekonometria | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
Nazwa przedmiotu | Komunikacja człowiek-komputer | Kod przedmiotu | IE1KCK | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
30 | 15 | Punkty ECTS | 3 | |||||||
Przedmioty wprowadzające | Programowanie obiektowe (IE1POB), | |||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie z ogólnymi zasadami projektowania interfejsów człowiek-komputer (graficznych, dźwiękowych i niestandardowych). Omówienie podstaw filozoficznych jak i historycznych tworzenia interfejsów - od pierwszych komputerów i kart perforowanych, początki i rozwój interfejsów graficznych, interfejsy dźwiękowe wraz z generowaniem i rozpoznawaniem mowy oraz najnowsze trendy, takie jak m.in. interfejsy dotykowe. |
|||||||||
Treści programowe |
Wykład: Pracownia specjalistyczna: |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład problemowy, programowanie z użyciem komputera, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
wykład - egzamin pisemny. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | zna metody komunikacji człowiek-komputer i nowoczesnych interfejsów użytkownika. zna elementarne metody akwizycji i przetwarzania sygnałów na potrzeby interakcji użytkownika z komputerem |
K_W02 K_W03 K_W05 K_W09 |
||||||||
EU2 | potrafi projektować wybrane interfejsy użytkownika, w szczególności graficzne (GUI) oraz głosowe (IVR) |
K_U09 |
||||||||
EU3 | potrafi dobierać interfejs użytkownika do aplikacji oraz dobierać i wykorzystywać technologie odpowiednie do realizacji tego interfejsu |
K_U10 |
||||||||
EU4 | potrafi zaprojektować, zaprogramować i wdrożyć zaawansowany interfejs użytkownika, np. system interaktywnej komunikacji głosowej IVR |
K_U10 |
||||||||
EU5 | tworząc interfejsy użytkowania zwraca uwagę na aspekty pozatechniczne: ergonomię, estetykę, wygodę itp. Potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z rozbieżnością potrzeb/oczekiwań użytkownika a ograniczeniami technologicznymi, ekonomicznymi itp. |
K_U12 K_U13 K_K04 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | egzamin pisemny | W | ||||||||
EU2 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU3 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU4 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
EU5 | ocena zadań projektowych | Ps | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w pracowni specjalistycznej | 15 | |||||||||
3 - Udział w konsultacjach | 5 | |||||||||
4 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) | 13 | |||||||||
5 - Przygotowanie do egzaminu | 10 | |||||||||
6 - Obecność na egzaminie | 2 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 52 (6)+(3)+(2)+(1) |
2.1 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 28 (4)+(2) |
1.1 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1.J. Tidwell, Designing interfaces. Sebastopol : O'Reilly, 2011. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. W.O. Galitz: The Essential Guide to User Interface Design. An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wiley, 2007. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Marcin Skoczylas | 2021.04.28 |