Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Komunikacja człowiek-komputer Kod przedmiotu IE1KCK
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
30 15 Punkty ECTS 3
Przedmioty wprowadzające Programowanie obiektowe (IE1POB),  
Cele przedmiotu

Zapoznanie z ogólnymi zasadami projektowania interfejsów człowiek-komputer (graficznych, dźwiękowych i niestandardowych). Omówienie podstaw filozoficznych jak i historycznych tworzenia interfejsów - od pierwszych komputerów i kart perforowanych, początki i rozwój interfejsów graficznych, interfejsy dźwiękowe wraz z generowaniem i rozpoznawaniem mowy oraz najnowsze trendy, takie jak m.in. interfejsy dotykowe.

Treści programowe

Wykład:
1. Zasady projektowania interfejsów człowiek-komputer, reguły tzw. UX Design.
2. Przegląd rozwoju interfejsów człowiek-komputer w kontekście historycznym.
3. Omówienie interfejsów tekstowych (ekrany LCD, konsole tekstowe).
4. Omówienie interfejsów dźwiękowych, podstawy psychoakustyki, przetwarzanie, synteza i rozpoznawania mowy.
5. Omówienie graficznych interfejsów użytkownika, psychofizyka wzroku.
6. Elementy grafiki 2D i 3D, zasady tworzenia GUI w aplikacjach okienkowych.
7. Przegląd interfejsów nietradycyjnych (dotykowych, przechwytujących gesty i ruch, mózgowych).
8. Interfejsy wirtualnej rzeczywistości.

Pracownia specjalistyczna:
1. Analiza interfejsów tekstowych na przykładach gotowych aplikacji.
2. Przygotowanie projektu i implementacja aplikacji z wykorzystaniem interfejsu trybu tekstowego.
3. Dostosowanie projektu wg schematu Model View Controller umożliwiając wymianę interfejsu komunikacji człowiek-komputer.
4. Przygotowanie projektu i implementacja aplikacji z wykorzystaniem interfejsu trybu graficznego (GUI).
5. Szkielet zaawansowanej aplikacji wielookienkowej, schemat przepływu danych.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

wykład - egzamin pisemny.
Pracownia specjalistyczna - wykonanie zadań projektowych, obrona projektu.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 zna metody komunikacji człowiek-komputer i nowoczesnych interfejsów użytkownika. zna elementarne metody akwizycji i przetwarzania sygnałów na potrzeby interakcji użytkownika z komputerem K_W02
K_W03
K_W05
K_W09
EU2 potrafi projektować wybrane interfejsy użytkownika, w szczególności graficzne (GUI) oraz głosowe (IVR) K_U09
EU3 potrafi dobierać interfejs użytkownika do aplikacji oraz dobierać i wykorzystywać technologie odpowiednie do realizacji tego interfejsu K_U10
EU4 potrafi zaprojektować, zaprogramować i wdrożyć zaawansowany interfejs użytkownika, np. system interaktywnej komunikacji głosowej IVR K_U10
EU5 tworząc interfejsy użytkowania zwraca uwagę na aspekty pozatechniczne: ergonomię, estetykę, wygodę itp. Potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z rozbieżnością potrzeb/oczekiwań użytkownika a ograniczeniami technologicznymi, ekonomicznymi itp. K_U12
K_U13
K_K04
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin pisemny W
EU2 ocena zadań projektowych Ps
EU3 ocena zadań projektowych Ps
EU4 ocena zadań projektowych Ps
EU5 ocena zadań projektowych Ps
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w pracowni specjalistycznej 15
3 - Udział w konsultacjach 5
4 - Realizacja zadań projektowych (w tym przygotowanie prezentacji) 13
5 - Przygotowanie do egzaminu 10
6 - Obecność na egzaminie 2
RAZEM: 75
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 52
(6)+(3)+(2)+(1)
2.1
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 28
(4)+(2)
1.1
Literatura podstawowa

1.J. Tidwell, Designing interfaces. Sebastopol : O'Reilly, 2011.
2. T.S. Desney, A. Nijholt. Brain-computer interfaces : applying our mind to human-computer interaction. London : Springer-Verlag, 2010.
3. R.A. Harris, Voice interaction design : crafting the new conversational speech systems / Randy Allen Harris. San Francisco : Morgan Kaufmann Publ., 2005.

Literatura uzupełniająca

1. W.O. Galitz: The Essential Guide to User Interface Design. An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wiley, 2007.
2. W. Dehning, The adaptation of virtual man-computer interfaces to user requirements in dialogs. Berlin : Springer-Verlag, 1981.

Jednostka realizująca Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Marcin Skoczylas 2021.04.28