Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka i ekonometria | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
Nazwa przedmiotu | Historia matematyki | Kod przedmiotu | IE1HMA | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
30 | Punkty ECTS | 3 | ||||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Zapoznanie studentów z historią powstania i rozwoju najważniejszych idei matematycznych, tworzenia się matematycznych teorii oraz rozwiązania konkretnych problemów. Przedstawienie dokonań najwybitniejszych matematyków od czasów starożytnych do wieku dwudziestego, w tym omówienie dokonań najwybitniejszych matematyków polskich. |
|||||||||
Treści programowe |
Matematyka i matematycy Starożytnej Grecji, Tales, Pitagoras i związek pitagorejski, Euklides, Elementy Euklidesa i ich wpływ na rozwój matematyki, dokonania Archimedesa, Eratostenes i Diofantos i ich wpływ na powstanie teorii liczb. Matematyka i matematycy indyjscy, matematyka w krajach arabskich. Matematyka wieków średnich w Europie. Historia powstania algebry, Cardano i Tartagla, F. Viete, Lagrange, Abel, Gauss i Galois. Historia powstawania rachunku różniczkowego i całkowego. Historia Rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Matematyka XIX wieku. Najważniejsze dokonania matematyków polskich. |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład - zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EU1 | zna najsłynniejsze problemy matematyczne, których próby rozwiązania determinowały powstanie i rozwój matematycznych teorii |
K_W01 |
||||||||
EU2 | zna orientacyjnie najważniejsze dokonania wybitnych matematyków |
K_W11 |
||||||||
EU3 | zna orientacyjnie momenty historii, w których tworzyli najwybitniejsi matematycy |
K_W11 |
||||||||
EU4 | zna najważniejsze dokonania matematyków polskich |
K_W11 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU2 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w konsultacjach | 5 | |||||||||
3 - Przygotowanie do zaliczenia | 40 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 35 (1)+(2) |
1.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 0 |
0.0 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. M. Kordos, Wykłady z historii matematyki, Warszawa 2010. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. Stanisław Ulam, Przygody matematyka,Prószyński i S-ka, Warszawa 1996. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Informatyki Teoretycznej | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr hab. Czesław Bagiński | 2021.04.28 |