Wydział Informatyki | ||||||||||
Kierunek studiów | Informatyka i ekonometria | Poziom i forma studiów | pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne | |||||||
Specjalność / Ścieżka dyplomowania | --- | Profil kształcenia | praktyczny | |||||||
Nazwa przedmiotu | Historia informatyki | Kod przedmiotu | IE1HIN | |||||||
Rodzaj przedmiotu | obieralny | |||||||||
Forma zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | |
30 | Punkty ECTS | 3 | ||||||||
Przedmioty wprowadzające | ||||||||||
Cele przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie historii informatyki i jej wpływu na inne dziedziny, jak również na społeczeństwo. Studenci poznają zarówno aspekty związane z algorytmami, budową urządzeń komputerowych oraz zastosowaniami komputerów na przestrzeni dziejów. Dodatkowo zostanie wskazany wpływ dawnych rozwiązań na późniejszy rozwój informatyki oraz na współczesne komputery, a także wpływ na społeczeństwo, naukę, technologie. Pokazany zostanie również wkład Polaków do rozwoju informatyki. |
|||||||||
Treści programowe |
Historia algorytmiki, pierwsze algorytmy, rozwój algorytmiki. Pierwsze komputery. Wpływ rozwoju elektroniki na informatykę. Wpływ rozwoju komputerów na społeczeństwo. Wpływ rozwoju komputerów na inne dziedziny. Komputery domowe i ich wpływ na społeczeństwo. Historia "Doliny Krzemowej". Historia rozwoju systemów operacyjnych. Historia rozwoju GUI. Historia oprogramowania użytkowego. Historia znanych serii komputerów domowych. Komputery w rozrywce. Historia gier komputerowych. Polacy i ich rola w historii informatyki. Technologie stosowane we wczesnych komputerach. |
|||||||||
Metody dydaktyczne |
pokaz, dyskusja związana z wykładem, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, odczyt, prelekcja, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, |
|||||||||
Forma zaliczenia |
Wykład - zaliczenie pisemne. |
|||||||||
Symbol efektu uczenia się | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | ||||||||
EUU | zna historyczne tło powstawania wybranej technologii informatycznej |
K_W11 |
||||||||
EU1 | zna wybrane historyczne rozwiązania w dziedzinie komputerów domowych i ich wpływ na inne dziedziny życia |
K_W11 |
||||||||
EU3 | zna znaczące fakty w historii informatyki i umiejscawia je w czasie |
K_W11 |
||||||||
EU4 | zna polskich informatyków i ich dokonania |
K_W11 |
||||||||
Symbol efektu uczenia się | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | ||||||||
EUU | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU1 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU3 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
EU4 | zaliczenie pisemne | W | ||||||||
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) | Liczba godz. | |||||||||
Wyliczenie | ||||||||||
1 - Udział w wykładach | 30 | |||||||||
2 - Udział w konsultacjach | 5 | |||||||||
3 - Przygotowanie do zaliczenia | 40 | |||||||||
RAZEM: | 75 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | GODZINY | ECTS | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 35 (2)+(1) |
1.4 | ||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 0 |
0.0 | ||||||||
Literatura podstawowa |
1. A. Targowski, Historia, teraźniejszość, przyszłość informatyki, Wyd. Politechniki Łódzkiej, 2013. |
|||||||||
Literatura uzupełniająca |
1. H. Kaufmann, Dzieje komputerów, PWN, 1980. |
|||||||||
Jednostka realizująca | Katedra Systemów Informacyjnych i Sieci Komputerowych | Data opracowania programu | ||||||||
Program opracował(a) | dr inż. Tomasz Grześ | 2021.04.28 |