Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Architektura komputerów Kod przedmiotu IE1AKO
Rodzaj przedmiotu obieralny
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5/6
26 30 Punkty ECTS 4
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy ze strukturą i budową współczesnych procesorów i komputerów. Treść wykładu obejmuje niezbędne podstawy teoretyczne, budowę aplikacyjnego modelu programowego komputera dostosowanego do wykonywania programów napisanych w językach wysokiego poziomu, budowę jednostki wykonawczej komputera, model i implementację mechanizmów systemowych oraz podstawowe informacje o organizacji współpracy z urządzeniami zewnętrznymi i strukturze komputera.

Treści programowe

Wykład:
Wprowadzenie. Architektury Harvard-Princeton. Siedem wymiarów komputera ISA. Podstawy funkcjonowania procesora Konstrukcja modelu programowego w podejściu CISC i RISC. Assembler procesorów rodziny x86. Cykl rozkazu. Assembler. Jednostki jednocyklowe, wielocyklowe i potokowe. Pamięć. Pamięć podręczna a architektury systemów wieloprocesorowych (MPP, UMA, NUMA, MP) oraz typu SMP. Sytuacje wyjątkowe i system wejścia-wyjścia. Magistrala wejścia-wyjścia. Funkcje systemu zarządzania pamięcią.Pamięć wirtualna. Zasada funkcjonowania jednostki sterującej. Architektura VLIW np. Intel IA-64. Wykorzystanie procesorów współczesnych kart graficznych. Komputery kwantowe.

Laboratorium:
Wprowadzenie do rozwiązań stosowanych w laboratorium
Zasady działania wykorzystnie funkcjonalności watchdog, zasady działania i oprogramowanie wyświetlacza alfanumerycznego lcd, zasady działania i oprogramowanie układów czasowych (timerów), zasady działania i oprogramowanie komunikacji szeregowej uart, zasady działania i oprogramowanie sekcji przetwornika ADC, zasady działania i komunikacji szeregowej jednoprzewodowej 1-wire

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   programowanie z użyciem komputera,   wykład informacyjny,  

Forma zaliczenia

Wykład - zaliczenie pisemne.
Laboratorium - ocena sprawozdań, sprawdziany przygotowania do zajęć, ocena aktywności studentów.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 ma wiedzę w zakresie architektur mikroprocesorów, pamięci i komputerów, ich własności oraz zasad działania. K_W02
K_W05
EU2 potrafi porównać różne rozwiązania urządzeń komputerowych pod względem efektywności, skalowalności, kosztu itp. K_W02
EU3 potrafi opracować specyfikację i ogólny projekt koncepcyjny urządzenia techniki komputerowej K_U05
K_U13
K_K04
EU4 umie wykorzystać mikrokontrolery i układy uruchomieniowe do prototypowania i realizacji prostych urządzeń komputerowych K_U04
K_U10
K_U11
K_U13
EU5 konstruuje proste programy opierające się na niskopoziomowym dostępie do sprzętu K_U04
EU6 umie korzystać z opisów katalogowych podzespołów mikroprocesorowych K_U12
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 zaliczenie pisemne W
EU2 zaliczenie pisemne W
EU3 ocena sprawozdań, sprawdziany przygotowania do zajęć, ocena aktywności studentów L
EU4 ocena sprawozdań, sprawdziany przygotowania do zajęć, ocena aktywności studentów L
EU5 ocena sprawozdań, ocena aktywności studentów L
EU6 ocena sprawozdań, ocena aktywności studentów L
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 26
2 - Udział w laboratorium 30
3 - Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 5
4 - Opracowanie sprawozdań z laboratorium i wykonanie zadań domowych (prac domowych) 25
5 - Udział w konsultacjach 4
6 - Przygotowanie do zaliczenia 10
RAZEM: 100
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60
(2)+(1)+(5)
2.4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 60
(2)+(3)+(4)
2.4
Literatura podstawowa

1. W. Stallings, Organizacja i architektura systemu komputerowego, WNT, Warszawa 2004.
2. J. Ogrodzki, Wstęp do systemów komputerowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Warszawa 2005.
3. J. Biernat, Architektura komputerów,Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004.
4. N. Nisan, S. Schocken , Elementy systemów komputerowych- budowa nowoczesnego komputera od podstaw, WNT, Warszawa, 2008.
5. L. Null, J. Lobur, Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych, Helion, Gliwice 2004.
6. P. Metzger, Anatomia PC, Helion, Gliwice 2007.
7. S. Newmann, Od monolitu do mikrousług : ewolucyjne wzorce przekształcania systemów monolitycznych, Helion, Gliwice 2020.

Literatura uzupełniająca

1. J. L. Hennessy, D.A. Patterson, Computer architecture : a quantitative approach, Morgan Kaufmann Publ., Amsterdam, 2007.
2. D.A. Patterson , Computer organization and design : the hardware/software interface, Elsevier, Amsterdam, 2009.

Jednostka realizująca Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej Data opracowania programu
Program opracował(a) dr inż. Mirosław Omieljanowicz 2021.04.28