Wydział Informatyki
Kierunek studiów Informatyka i ekonometria Poziom i forma studiów pierwszego stopnia inżynierskie stacjonarne
Specjalność / Ścieżka dyplomowania --- Profil kształcenia praktyczny
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna Kod przedmiotu IE1AMA
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Forma zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 1
30 30 Punkty ECTS 6
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawami rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych oraz całkowego funkcji jednej zmiennej. Nauczenie podstawowych twierdzeń dotyczących ciągów liczbowych i szeregów liczbowych. Zapoznanie studenta z zastosowaniami rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych oraz rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej. Nauczenie technik obliczeniowych z zakresu analizy matematycznej.

Treści programowe

Wykład:
1. Zbiory i ich kresy.
2. Funkcje rzeczywiste jednej i wielu zmiennych, własności tych funkcji.
3. Ciągi i szeregi liczbowe: granice, zbieżność, kryteria zbieżności.
4. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej.
5. Podstawowe wiadomości z rachunku różniczkowego funkcji rzeczywistych wielu zmiennych.
6. Zastosowanie rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych do rozwiązywania problemów optymalizacyjnych.
7. Zastosowania rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej.
8. Szereg Fouriera.

Ćwiczenia:
1. Zbiory i ich kresy.
2. Funkcje rzeczywiste jednej i wielu zmiennych, własności tych funkcji.
3. Ciągi i szeregi liczbowe: granice, zbieżność, kryteria zbieżności.
4. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej.
5. Podstawowe wiadomości z rachunku różniczkowego funkcji rzeczywistych wielu zmiennych.
6. Zastosowanie rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych do rozwiązywania problemów optymalizacyjnych.
7. Zastosowania rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej.
8. Szereg Fouriera.

Metody dydaktyczne

wykład problemowy,   ćwiczenia przedmiotowe,   wykład informacyjny,   klasyczna metoda problemowa,  

Forma zaliczenia

Wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - dwa kolokwia.

Symbol efektu uczenia się Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
EU1 posiada podstawową wiedzę z analizy matematycznej, w tym z rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych oraz rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej, potrzebną do rozwiązywania praktycznych problemów inżynierskich K_W01
EU2 zna techniki i metody, takie jak różniczkowanie, całkowanie, szacowanie, badanie zbieżności z zakresu analizy matematycznej K_W01
EU3 posługuje się w podstawowymi narzędziami analizy matematycznej, w tym pochodną funkcji jednej i wielu zmiennych oraz całką funkcji jednej zmiennej, potrafi liczyć granice i badać zbieżność szeregów liczbowych K_U01
EU4 potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich K_U01
Symbol efektu uczenia się Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
EU1 egzamin W
EU2 egzamin W
EU3 sprawdziany Ć
EU4 sprawdziany Ć
Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach) Liczba godz.
Wyliczenie
1 - Udział w wykładach 30
2 - Udział w ćwiczeniach 30
3 - Przygotowanie do ćwiczeń 27
4 - Realizacja zadań domowych 30
5 - Udział w konsultacjach 4
6 - Przygotowanie do egzaminu 25
7 - Obecność na egzaminie 4
RAZEM: 150
Wskaźniki ilościowe GODZINY ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 68
(5)+(1)+(2)+(7)
2.7
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 87
(3)+(2)+(4)
3.5
Literatura podstawowa

1. G.N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej, PWN, Warszawa, 1999.
2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1,2. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007.
3. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, Część I i II. PWN, Warszawa, 2008.
4. B.P Demidovič, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Warszawa : Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2020.

Literatura uzupełniająca

1. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. Cz. I, PWN, Warszawa, 1995.
2. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, Część II. PWN, Warszawa, 1975.

Jednostka realizująca Katedra Matematyki Data opracowania programu
Program opracował(a) dr hab. Ewa Girejko 2021.05.25