Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Etyka oraz zarządzanie AI i danymi Kod przedmiotu DS1S7EAI
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 7
30 20 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu Przekazanie wiedzy o etycznych aspektach systemów AI i zarządzaniu danymi, z uwzględnieniem regulacji prawnych i dobrych praktyk branżowych. Rozwój umiejętności identyfikacji i rozwiązywania problemów etycznych w projektach oraz systemach AI oraz implementacji systemów zarządzania danymi.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
AI and Data Ethics (AIDE) - poziom 4: identyfikacja i rozwiązywanie problemów etycznych w AI, promowanie etycznego podejścia
Governance (GOVN) - poziom 4: projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania AI i danymi
Information Security (SCTY) - poziom 3: implementacja zasad bezpieczeństwa i prywatności danych
Data Management (DATM) - poziom 3: zarządzanie jakością danych i metadanymi
Risk Management (BURM) - poziom 3: identyfikacja i zarządzanie ryzykiem w systemach AI
Ramowe treści programowe Podstawy etyki w kontekście sztucznej inteligencji i zarządzania danymi. Problematyka stronniczości algorytmów, prywatności danych oraz transparentności systemów AI. Standardy i frameworki zarządcze dla systemów AI i danych, w tym ISO 42001 i ISO 38505. Zarządzanie jakością danych i metadanymi. Powiązania między ESG a systemami AI. Społeczne aspekty rozwoju sztucznej inteligencji, w tym wpływ na rynek pracy i wykluczenie cyfrowe. Regulacje prawne oraz dobre praktyki branżowe.
Praktyczne wdrażanie ram etycznych i standardów zarządzania w organizacjach. Analiza i audyt systemów AI pod kątem etycznym. Projektowanie rozwiązań zgodnych z zasadą privacy by design. Implementacja systemów zarządzania AI i danymi zgodnych ze standardami. Tworzenie polityk i procedur zarządczych.
Inne informacje o przedmiocie treści przedmiotu odwołują się do zasad zrównoważonego rozwoju
przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 20 20 20
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do zaliczenia wykładu 10
wykonaniem projektu 30 30
przygotowaniem do bieżących zajęć 31 31
Razem godzin: 125 54 81
Razem punktów ECTS: 5 2.2 3.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W13 (H1_W03) DS1_U12 (H1_U02) DS1_K02 (H1_K02)
DS1_W14 (H1_W02) DS1_U10 DS1_K03 (H1_K01)
DS1_W18 (H1_W01) DS1_U11 DS1_K01
DS1_W11 DS1_U15 DS1_K05
DS1_W12 DS1_U17
DS1_W17 DS1_U18
DS1_W21 DS1_U20
DS1_U21
Cele i treści ramowe sformułował(a) - Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2028/2029
 
Treści programowe
Wykład
1. Podstawy etyki AI. Odpowiedzialność algorytmiczna. Wartości w systemach AI. Etyczne frameworks dla AI
2. Stronniczość algorytmów (bias i fairness) w AI. Źródła i typy bias. Metody detekcji i minimalizacji bias. Audyt algorytmów i testy w trakcie trenowania modelu
3. Prywatność i ochrona danych. GDPR i inne regulacje. Dane osobowe w systemach AI oraz procesie uczenia i działania. Podejście „privacy by design”
4. Transparentność i wyjaśnialność AI. Wyjaśnialne (interpretowalne) uczenie maszynowe. Prawo do wyjaśnienia. Metody XAI (Explainable AI) w praktyce. Transparentność i wyjaśnialność AI. Wyjaśnialne (interpretowalne) uczenie maszynowe. Prawo do wyjaśnienia. Metody XAI (Explainable AI) w praktyce. Transparentność i wyjaśnialność AI. Wyjaśnialne (interpretowalne) uczenie maszynowe. Prawo do wyjaśnienia. Metody XAI (Explainable AI) w praktyce
5. Standardy i frameworki zarządcze, których celem jest podniesienie jakości oprogramowania, systemów AI oraz jakości danych. Bezpieczeństwo informacji i rozwiązania chmurowe - rodzina standardów ISO 27XXX
6. Zarządzanie danymi i ich jakością jako podejście data governance. Zarządzanie metadanymi (metadata management). Pochodzenie danych i dekodowanie pochodzenia danych (data lineage). Obszar data privacy
7. Standard systemu zarządzania sztuczną inteligencją ISO 42001. Wymagania i wytyczne dotyczące ustanawiania, wdrażania, utrzymywania i ulepszania systemów zarządzania sztuczną inteligencją (4h)
8. Zarządzanie danymi w kontekście technologii IT. Standard ISO 38505. Strategie i polityki zarządzania danymi zgodne ze standardami i ramami najlepszych praktyk. ESG a systemy AI. Governance w AI. Podejście w modelu governance. Zarządzanie ryzykiem i incydentami. Audyt systemów AI. Standardy i certyfikacje
9. Etyka w specyficznych domenach AI. Etyka wielkich modeli językowych (LLM). Etyka systemów wizji komputerowej (computer vision). Etyka systemów autonomicznych (autonomous systems ethics)
10. Społeczny wpływ AI. Cyfrowe wykluczenie (digital divide). Wpływ na rynek pracy. Zrównoważony rozwój w obszarze systemów AI. Odpowiedzialny rozwój AI. Zaliczenie wykładu
Pracownia specjalistyczna
1. Analiza porównawcza istniejących ram zarządzania AI (np. IBM AI Ethics, Google Responsible AI, EU AI Act)
2. Wyjaśnialność AI - metody i narzędzia: Implementacja i analiza porównawcza metod XAI (LIME, SHAP, Integrated Gradients)
3. Tworzenie dokumentacji modelu (Model Card) zgodnie z praktykami wyjaśnialnej AI
4. Data Governance - projektowanie i implementacja: Opracowanie katalogu metadanych dla systemu analitycznego. Tworzenie polityki klasyfikacji danych
5. Fairness i bias w systemach AI: Audyt modelu ML pod kątem stronniczości z wykorzystaniem bibliotek fairness-toolbox. Implementacja metod debiasing dla modeli klasyfikacyjnych (4h)
6. Fairness i bias w systemach AI: Audyt modelu ML pod kątem stronniczości z wykorzystaniem bibliotek fairness-toolbox. Implementacja metod debiasing dla modeli klasyfikacyjnych (4h)
7. Data Governance - projektowanie i implementacja: Opracowanie katalogu metadanych dla systemu analitycznego. Tworzenie polityki klasyfikacji danych
8. Data Governance - projektowanie i implementacja: Opracowanie katalogu metadanych dla systemu analitycznego. Tworzenie polityki klasyfikacji danych
9. Fairness i bias w systemach AI: Audyt modelu ML pod kątem stronniczości z wykorzystaniem bibliotek fairness-toolbox. Implementacja metod debiasing dla modeli klasyfikacyjnych
10. Fairness i bias w systemach AI: Audyt modelu ML pod kątem stronniczości z wykorzystaniem bibliotek fairness-toolbox. Implementacja metod debiasing dla modeli klasyfikacyjnych. Zaliczenie pracowni
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; dyskusja rozwiązań
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi
Ps ocena zrealizowanych zadań
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E3, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E4-E7, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 zasady etycznego rozwoju systemów AI i zarządzania danymi
E2 regulacje i standardy dotyczące systemów AI i danych
E3 metody implementacji frameworków (ram), standardów ISO i zasad governance dla systemów AI i danych
Umiejętności: student potrafi
E4 identyfikować i rozwiązywać problemy etyczne w systemach AI i zarządzaniu danymi
E5 wdrażać standardy i ramy zarządzania systemami AI i danymi w podmiotach gospodarczych i administracji
E6 implementować zasady privacy by design
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E7 gotów do promowania etycznego podejścia w rozwoju i wdrażaniu systemów AI
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie pisemne W
E2 zaliczenie pisemne W
E3 zaliczenie pisemne W
E4 ocena projektów realizowanych w grupach Ps
E5 ocena projektów realizowanych w grupach Ps
E6 ocena projektów realizowanych w grupach Ps
E7 ocena projektów realizowanych w grupach Ps
Literatura podstawowa
1. J. Reis, M. Housley, Inżynieria danych w praktyce: kluczowe koncepcje i najlepsze technologie, Helion, Gliwice, 2023
2. D. Stephenson, Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic: podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes!, Helion, Gliwice, 2020
3. D. Vaughan, Umiejętności analityczne w pracy z danymi i sztuczną inteligencją: wykorzystywanie najnowszych technologii w rozwijaniu przedsiębiorstwa, Helion, Gliwice, 2021.
4. J. Schaich Borg, V. Conitzer , W. Sinnott-Armstrong, Moralna AI: czy bać się sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2024
5. R. V. Yampolskiy (red.), Sztuczna inteligencja: bezpieczeństwo i zabezpieczenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
Literatura uzupełniająca
1. H. Lee, I. Sohn, Big Data w przemyśle: jak wykorzystać analizę danych do optymalizacji kosztów procesów?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
2. H. Fry, Hello World: being human in the age of algorithms, W.W. Norton & Company, New York, 2019
3. B. Gontar (red.), Zarządzanie danymi w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019
Koordynator przedmiotu: dr inż. Paweł Tadejko Data: 30/05/2025