Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Język obcy 4 | Kod przedmiotu | - | ||||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | ||||||||||||||||||
| 30 | Punkty ECTS | 2 | |||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | Język obcy 3 (-), | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu |
Dostępne języki: angielski, niemiecki, rosyjski Dalsze doskonalenie sprawności językowych (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) na poziomie B2 lub wyższym, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Rozwijanie umiejętności komunikacji w kontekście nauk technicznych, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej ze sztuczną inteligencją, inżynierią danych i analityką. Pobudzanie ciekawości dotyczącej fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, w tym etyki i wpływu AI na społeczeństwo oraz różne sektory gospodarki. Powtórzenie terminologii z zakresu technologii AI. Zapoznanie i ćwiczenie formy streszczenia/abstraktu. |
||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Tematyka związana z życiem akademickim, aktualnymi problemami społecznymi oraz dylematami współczesnej cywilizacji, w tym roli sztucznej inteligencji w różnych aspektach życia. Zagadnienia językowe oraz gramatyczne występujące w omawianych tekstach, w tym analiza artykułów naukowych i technicznych dotyczących AI. Podstawowe słownictwo z zakresu nauk matematycznych, technicznych oraz technologii AI, obejmujące terminy związane z uczeniem maszynowym, przetwarzaniem danych i automatyzacją. Ćwiczenie formy streszczenia wybranego rodzaju tekstu (np. pracy inżynierskiej). | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do bieżących zajęć | 16 | 16 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 50 | 34 | 50 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 2 | 1.4 | 2.0 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_U13(H1_U01) | |||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U14 | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | - | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2027/2028 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Ćwiczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Omówienie karty przedmiotu oraz zasad oceniania i warunków uzyskania zaliczenia | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Gromadzenie i analiza informacji do opisu przebiegu zdarzenia/wypadku spowodowanego błędem AI | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Raport i jego elementy w kontekście analizy działania systemów sztucznej inteligencji | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Ćwiczenia w pisaniu raportu dotyczącego efektywności modeli AI | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Komunikacja w środowisku pracy zespołów zajmujących się AI | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Sytuacje kryzysowe w zastosowaniach AI – analiza i wnioski | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Powtórzenie materiału przed testem zaliczeniowym pisemnym | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Test zaliczeniowy pisemny 1 | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Pisanie streszczenia tekstu naukowego na temat sztucznej inteligencji | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Opis działania procesu AI z użyciem imiesłowów. Wyrażanie czynności koniecznych/niezbędnych w przeszłości | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Ocena efektywności systemów AI – ćwiczenia leksykalne oraz ćwiczenia w mówieniu | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Sztuczna inteligencja w nanotechnologii – istota i zastosowanie | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Powtórzenie materiału przed testem zaliczeniowym pisemnym | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Test zaliczeniowy pisemny 2 | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Podsumowanie czterech semestrów zajęć i omówienie przyszłych trendów w AI | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| Ć | ćwiczenia przedmiotowe; analiza tekstów z dyskusją; metoda projektów; | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| Ć | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E4, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.<br>Kryteria oceny:<br>[ 0 – 50]% punktów – 2.0<br>(50 – 60]% punktów – 3.0<br>(60 – 70]% punktów – 3.5<br>(70 – 80]% punktów – 4.0<br>(80 – 90]% punktów – 4.5<br>(90 – 100]% punktów – 5.0 | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| Ć | test językowy, wypowiedź ustna | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | posługiwać się językiem angielskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | zrozumieć teksty dotyczące różnych zagadnień współczesnego świata, również te zawierające podstawową terminologię z zakresu nauk matematycznych i technicznych oraz technologii AI | ||||||||||||||||||||||||||
| E3 | zrozumieć wypowiedzi ustne dotyczące różnych zagadnień współczesnego świata, również te zawierające podstawową terminologię z zakresu studiowanego kierunku | ||||||||||||||||||||||||||
| E4 | napisać streszczenie wybranego tekstu (np. pracy inżynierskiej) | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaliczenie ustne, zaliczenie testowe | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | zaliczenie testowe | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | zaliczenie ustne | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | zaliczenie testowe, przygotowanie i wygłoszenie autoprezentacji | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze języka obcego | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze języka obcego | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | - | Data: | 30/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||