Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Uczenie głębokie E Kod przedmiotu DS1S5UGL
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 5
30 30 Punkty ECTS 5
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające Uczenie maszynowe 2 (DS1S4UM2),  
Cele przedmiotu Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu uczenia głębokiego (ang. deep learning), architektur sieci neuronowych i ich zastosowań.
Rozwój praktycznych umiejętności projektowania, implementacji i optymalizacji systemów deep learning w rzeczywistych zastosowaniach.

Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA:
Machine Learning (MLNG) - poziom 3: implementacja i dostrajanie modeli uczenia maszynowego
Data Science (DATS) - poziom 3: ocena i porównywanie modeli, interpretacja wyników
Data Engineering (DENG) - poziom 2: przygotowanie i przetwarzanie danych dla modeli ML
Programming/Software Development (PROG) - poziom 2: implementacja algorytmów i modeli
Ramowe treści programowe Podstawy głębokich sieci neuronowych. Sieci konwolucyjne. Rekurencyjne sieci neuronowe. Zaawansowane modele sieci. Techniki optymalizacji modeli głębokich. Dwukierunkowe rekurencyjne sieci neuronowe. Architektury generatywne. Kontrola procesu generacji. Generatywne modele głębokie. Zaawansowane techniki treningu. Zaawansowane techniki treningu. Architektury typu transformer. Wdrożenia produkcyjne modeli deep learning. Kompresja i kwantyzacja modeli.
Inne informacje o przedmiocie przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w wykładach 30 30
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć 4 4
przygotowaniem do egzaminu 10
przygotowaniem do bieżących zajęć 51 51
Razem godzin: 125 64 81
Razem punktów ECTS: 5 2.6 3.2
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_W03 DS1_U06
DS1_W07 DS1_U08
DS1_W09 DS1_U09
DS1_W16 DS1_U17
DS1_U19
Cele i treści ramowe sformułował(a) dr hab. inż. Małgorzata Krętowska Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2027/2028
 
Treści programowe
Wykład
1. Wprowadzenie do uczenia głębokiego.
2. Rekurencyjne sieci neuronowe. Modele z pamięcią długoterminową (LSTM) i jednostka rekurencyjna bramkowana (GRU).
3. Dwukierunkowe rekurencyjne sieci neuronowe (Bidirectional RNN).
4. Architektury transformer. Mechanizy samodzielnego zwracania uwagi (self-attention) i multi-head attention.
5. Deep learning w przetwarzaniu języka naturalnego: positional encoding, architektura encoder-decoder.
6. Generatywne modele głębokie (Generative Deep Learning, GAN, VAE).
7. Modele dyfuzji (diffusion models). Architektury generatywne. Kontrola procesu generacji.
8. Zaawansowane techniki treningu. Regularyzacja, normalizacja, inicjalizacja.
9. Techniki optymalizacji. Learning rate scheduling.
10. Interpretacja modeli głębokich. Techniki wizualizacji modeli.
11. Attribution methods. Metody ataków adwersarialnych (adversarial attacks) i sposoby zabezpieczania się.
12. Wdrożenia produkcyjne modeli deep learning. Kompresja modeli.
13. Kwantyzacja modeli.
14. Optymalizacja wdrożeń produkcyjnych.
15. Monitorowanie wdrożonych modeli.
Pracownia specjalistyczna
1. Implementacja podstawowych architektur: sieci feed-forward; CNN; transfer learning.
2. Implementacja RNN/LSTM.
3. Transformery.
4. Transformery.
5. Zaawansowane architektury: architektury generatywne.
6. Optymalizacja modeli: techniki treningu; regularyzacja; fine-tuning.
7. Optymalizacja modeli: techniki treningu; regularyzacja; fine-tuning.
8. Wdrażanie modeli: kompresja; kwantyzacja; optymalizacja inferencji.
9. Wdrażanie modeli: kompresja; kwantyzacja; optymalizacja inferencji.
10. Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie.
11. Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie.
12. Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie.
13. Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie.
14. Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie.
15. Zaliczenie zajęć.
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
Ps zadania projektowe w grupach; projekt końcowy; dyskusja rozwiązań
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
W wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną
-
Forma zaliczenia
W egzamin pisemny z pytaniami otwartymi
Ps opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach
Warunki zaliczenia
W Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Ps Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E4, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów.
Kryteria oceny:
[ 0 – 50]% punktów – 2.0
(50 – 60]% punktów – 3.0
(60 – 70]% punktów – 3.5
(70 – 80]% punktów – 4.0
(80 – 90]% punktów – 4.5
(90 – 100]% punktów – 5.0
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Wiedza: student zna i rozumie
E1 zaawansowane architektury i metody deep learning
E2 zasady projektowania i optymalizacji głębokich sieci neuronowych
Umiejętności: student potrafi
E3 projektować i implementować złożone systemy deep learning
E4 optymalizować proces uczenia i wdrażania modeli
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 egzamin pisemny W
E2 egzamin pisemny W
E3 ocena sprawozdania i projektu Ps
E4 ocena sprawozdania i projektu Ps
Literatura podstawowa
1. I. Goodfellow., Y. Bengio, A. Courville, Deep Learning, MIT Press, 2016
2. S.J. Prince, Understanding Deep Learning, Cambridge University Press, 2023
3. F. Chollet, Deep Learning with Python, Manning, 2017
4. J. M. Tomczak, Deep Generative Models, Springer, 2022
5. C. Molnar, Interpretable Machine Learning, Independently Published, 2020
Literatura uzupełniająca
1. A. Géron, Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow, O'Reilly Media, 2019
. -
Koordynator przedmiotu: dr hab. Marek J. Drużdżel, dr hab. inż. Jacek Grekow, dr hab. inż. Małgorzata Krętowska, dr inż. Urszula Kużelewska, dr inż. Tomasz Łukaszuk Data: 03/03/2025