Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Uczenie głębokie | E | Kod przedmiotu | DS1S5UGL | |||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 5 | ||||||||||||||||||
| 30 | 30 | Punkty ECTS | 5 | ||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | Uczenie maszynowe 2 (DS1S4UM2), | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu |
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu uczenia głębokiego (ang. deep learning), architektur sieci neuronowych i ich zastosowań. Rozwój praktycznych umiejętności projektowania, implementacji i optymalizacji systemów deep learning w rzeczywistych zastosowaniach. Odniesienia do frameworka edukacyjnego mikrokompetencji SFIA: Machine Learning (MLNG) - poziom 3: implementacja i dostrajanie modeli uczenia maszynowego Data Science (DATS) - poziom 3: ocena i porównywanie modeli, interpretacja wyników Data Engineering (DENG) - poziom 2: przygotowanie i przetwarzanie danych dla modeli ML Programming/Software Development (PROG) - poziom 2: implementacja algorytmów i modeli |
||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Podstawy głębokich sieci neuronowych. Sieci konwolucyjne. Rekurencyjne sieci neuronowe. Zaawansowane modele sieci. Techniki optymalizacji modeli głębokich. Dwukierunkowe rekurencyjne sieci neuronowe. Architektury generatywne. Kontrola procesu generacji. Generatywne modele głębokie. Zaawansowane techniki treningu. Zaawansowane techniki treningu. Architektury typu transformer. Wdrożenia produkcyjne modeli deep learning. Kompresja i kwantyzacja modeli. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | przedmiot ma związek z prowadzoną na Uczelni działalnością naukową | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w wykładach | 30 | 30 | |||||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w egzaminie i zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do egzaminu | 10 | ||||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do bieżących zajęć | 51 | 51 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 125 | 64 | 81 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 5 | 2.6 | 3.2 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_W03 | DS1_U06 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W07 | DS1_U08 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W09 | DS1_U09 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_W16 | DS1_U17 | ||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U19 | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | dr hab. inż. Małgorzata Krętowska | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2027/2028 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Wykład | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Wprowadzenie do uczenia głębokiego. | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Rekurencyjne sieci neuronowe. Modele z pamięcią długoterminową (LSTM) i jednostka rekurencyjna bramkowana (GRU). | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Dwukierunkowe rekurencyjne sieci neuronowe (Bidirectional RNN). | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Architektury transformer. Mechanizy samodzielnego zwracania uwagi (self-attention) i multi-head attention. | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Deep learning w przetwarzaniu języka naturalnego: positional encoding, architektura encoder-decoder. | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Generatywne modele głębokie (Generative Deep Learning, GAN, VAE). | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Modele dyfuzji (diffusion models). Architektury generatywne. Kontrola procesu generacji. | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Zaawansowane techniki treningu. Regularyzacja, normalizacja, inicjalizacja. | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Techniki optymalizacji. Learning rate scheduling. | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Interpretacja modeli głębokich. Techniki wizualizacji modeli. | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Attribution methods. Metody ataków adwersarialnych (adversarial attacks) i sposoby zabezpieczania się. | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Wdrożenia produkcyjne modeli deep learning. Kompresja modeli. | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Kwantyzacja modeli. | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Optymalizacja wdrożeń produkcyjnych. | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Monitorowanie wdrożonych modeli. | ||||||||||||||||||||||||||
| Pracownia specjalistyczna | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Implementacja podstawowych architektur: sieci feed-forward; CNN; transfer learning. | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Implementacja RNN/LSTM. | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Transformery. | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Transformery. | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Zaawansowane architektury: architektury generatywne. | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Optymalizacja modeli: techniki treningu; regularyzacja; fine-tuning. | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Optymalizacja modeli: techniki treningu; regularyzacja; fine-tuning. | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Wdrażanie modeli: kompresja; kwantyzacja; optymalizacja inferencji. | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Wdrażanie modeli: kompresja; kwantyzacja; optymalizacja inferencji. | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie. | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie. | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie. | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie. | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Projekt końcowy: implementacja zaawansowanego systemu deep learning; optymalizacja i wdrożenie. | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Zaliczenie zajęć. | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | zadania projektowe w grupach; projekt końcowy; dyskusja rozwiązań | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| W | wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | egzamin pisemny z pytaniami otwartymi | ||||||||||||||||||||||||||
| Ps | opracowanie zadań projektowych realizowanych w grupach | ||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| W | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E2, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Ps | Uzyskanie min. 30% z każdego E3-E4, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów. Kryteria oceny: [ 0 – 50]% punktów – 2.0 (50 – 60]% punktów – 3.0 (60 – 70]% punktów – 3.5 (70 – 80]% punktów – 4.0 (80 – 90]% punktów – 4.5 (90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Wiedza: student zna i rozumie | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaawansowane architektury i metody deep learning | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | zasady projektowania i optymalizacji głębokich sieci neuronowych | ||||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E3 | projektować i implementować złożone systemy deep learning | ||||||||||||||||||||||||||
| E4 | optymalizować proces uczenia i wdrażania modeli | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | egzamin pisemny | W | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | egzamin pisemny | W | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | ocena sprawozdania i projektu | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | ocena sprawozdania i projektu | Ps | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | I. Goodfellow., Y. Bengio, A. Courville, Deep Learning, MIT Press, 2016 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | S.J. Prince, Understanding Deep Learning, Cambridge University Press, 2023 | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | F. Chollet, Deep Learning with Python, Manning, 2017 | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | J. M. Tomczak, Deep Generative Models, Springer, 2022 | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | C. Molnar, Interpretable Machine Learning, Independently Published, 2020 | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | A. Géron, Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow, O'Reilly Media, 2019 | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | dr hab. Marek J. Drużdżel, dr hab. inż. Jacek Grekow, dr hab. inż. Małgorzata Krętowska, dr inż. Urszula Kużelewska, dr inż. Tomasz Łukaszuk | Data: | 03/03/2025 | ||||||||||||||||||||||||