Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Wychowanie fizyczne 2 | Kod przedmiotu | DS1S4WF2 | ||||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 4 | ||||||||||||||||||
| 30 | Punkty ECTS | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu | Zainteresowanie studentów kulturą fizyczną i aktywnością sportową. Rozwijanie sprawności fizycznej, wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych i zdrowotnych przygotowujących do aktywnego spędzania czasu wolnego i skutecznej regeneracji organizmu. Nauczenie i doskonalenie elementów technicznych i taktycznych w ćwiczonych dyscyplinach sportowych. Zapoznanie studentów ze sprzętem sportowym znajdującym się na siłowniach i w sali aerobiku oraz sposobami jego użytkowania. Poznanie przepisów obowiązujących na siłowniach, umożliwiających bezpieczne ćwiczenie. | ||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Dyscypliny sportowe: futsal, piłka siatkowa, koszykówka, tenis stołowy, trening siłowy. Przepisy sportowe obowiązujące w ćwiczonych dyscyplinach sportowych. Przeprowadzenie prawidłowej rozgrzewki. Kształtowanie podstawowych cech motorycznych. Technika pracy na przyrządach znajdujących się w siłowni. Ćwiczenia kształtujące prawidłową sylwetkę. Metody budowania masy mięśniowej, kształtowania siły, mocy, lokalnej wytrzymałości siłowej. Metody redukcji tkanki tłuszczowej. Przygotowanie do samodzielnego ćwiczenia i ułożenia planu jednostki treningowej w siłowni. Praktyczne zastosowania taktyki i techniki w ćwiczonych grach sportowych. Udział w rozgrywkach wydziałowych. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_U12 (H1_U02) | DS1_K04 (H1_K03) | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | mgr Paweł Kukliński | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2026/2027 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Ćwiczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Przepisy BHP i regulamin obiektu sportowego, tematyka zajęć z wf, warunki zaliczenia | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Zasady efektywnego i bezpiecznego korzystania z przyrządów i przyborów na siłowni i salach gier | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Podstawy rozgrzewki | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Rodzaje treningów siłowych, fizjologia pracy mięśniowej | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Ocena umiejętności gry w zakresie siatkówki, koszykówki, futsalu, tenisa stołowego. Przepisy gry | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Sposoby poruszania się po boisku (gry sportowe) | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Nauka i doskonalenie odbić (siatkówka) | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Podania i przyjęcia piłki (futsal) | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Chwyty i podania (koszykówka) | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Żonglerka (futsal) | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Rzuty do kosza (koszykówka) | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Zagrywka - nauka i doskonalenie (siatkówka) | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Doskonalenie poznanych elementów taktyki i techniki w grach sportowych | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Turnieje w grach (siatkówka, koszykówka, futsal, tenis stołowy) | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Sprawdziany i testy sprawności i wydolności fizycznej | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| Ć | ćwiczenia przedmiotowe | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| - | Sprawdzian (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| Ć | Na ocenę 5 (bardzo dobry) 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i brak nieusprawiedliwionych nieobecności 2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 5 3. Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona rozgrzewka 4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu bardzo dobrym 5. Dobra współpraca w zespole podczas gry 6. Prawidłowe ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) Na ocenę 4,5 (dobry +) 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i brak nieusprawiedliwionych nieobecności 2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 4,5 3. Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona rozgrzewka 4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu dobrym 5. Dobra współpraca w zespole podczas gry 6. Prawidłowe ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) Na ocenę 4,0 (dobry) 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność 2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 4,0 3. W zaplanowanej i przeprowadzonej rozgrzewce popełnienie nieznacznych błędów 4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu dobrym 5. Dobra współpraca w zespole podczas gry 6. Ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) z niewielkimi błędami Na ocenę 3,5 (dostateczny +) 1. Uczestnictwo w zajęciach ze średnią aktywnością i maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności 2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 3,5 3. W zaplanowanej i przeprowadzonej rozgrzewce popełnienie nieznacznych błędów 4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu dostatecznym 5. Współpraca w zespole podczas gry w stopniu dostatecznym 6. Ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) z niewielkimi błędami Na ocenę 3,0 (dostateczny) 1. Uczestnictwo w zajęciach z niską aktywnością i maksymalnie trzy nieusprawiedliwione nieobecności 2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 3,0 3. W zaplanowanej i przeprowadzonej rozgrzewce popełnienie istotnych błędów. 4. Popełnianie błędów w interpretacji podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu 5. Współpraca w zespole podczas gry w stopniu dostatecznym 6. Ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) z istotnymi błędami Na ocenę 2,0 (niedostateczny) 1. Uczestnictwo w zajęciach z bardzo niską aktywnością i więcej niż trzy nieusprawiedliwione nieobecności 2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 3,0 3. Brak umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia prawidłowej rozgrzewki 4. Nieznajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu 5. Nieumiejętność współpracy w zespole podczas gry 6. Nieumiejętność ułożenia uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) |
||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | zastosować zasady bezpiecznego korzystania z obiektów sportowych, urządzeń i przyrządów związanych z uprawianiem różnych dyscyplin sportu | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | stosować się do podstawowych przepisów i wykorzystywać elementy taktyczno-techniczne dyscyplin sportowych realizowanych podczas zajęć wf | ||||||||||||||||||||||||||
| E3 | sporządzić dla siebie uproszczony plan treningowy i wykonać ćwiczenia kształtujące poszczególne partie mięśniowe i cechy układu mięśniowego | ||||||||||||||||||||||||||
| Kompetencje społeczne: student jest gotów do | |||||||||||||||||||||||||||
| E4 | współpracy w zespole, uczestnictwa w rywalizacji sportowej - dotyczy zajęć z gier sportowych | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | F. Delavier, M. Gundill, Modelowanie sylwetki metodą Delaviera: ćwiczenia i programy treningu siłowego, PZWL, Warszawa, 2012 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | G. Grządziel, Piłka siatkowa, Wydawnictwo AWF, Katowice, 2012 | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | F. Valdericeda, Futsal: taktyka i ćwiczenia taktyczne, MH, Ruda Śląska, 2012 | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | F. Wróblewski, Koszykówka (historia, zasady, trening), Dragon, Bielsko-Biała, 2011 | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | J.P. Clemenceau, F. Delavier, Stretching: ilustrowany przewodnik, PZWL, Warszawa, 2012 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | F. Delavier, Atlas treningu siłowego, PZWL, Warszawa, 2011 | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | J. Wołyniec (red.), Przepisy gier sportowych w zakresie podstawowym, BK, Wrocław, 2006 | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | F. Wróblewski, Siatkówka, Dragon, Bielsko-Biała, 2010 | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | dr Piotr Klimowicz | Data: | 30/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||