Karta Przedmiotu

Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
Kierunek studiów Data Science Poziom i forma
studiów
pierwszego stopnia
stacjonarne
Grupa przedmiotów /
specjalność
Profil kształcenia ogólnoakademicki
Nazwa przedmiotu Wychowanie fizyczne 2 Kod przedmiotu DS1S4WF2
Rodzaj zajęć obowiązkowy
Formy zajęć i liczba godzin W Ć L P Ps T S Semestr 4
30 Punkty ECTS 0
Program obowiązuje od 2025/2026
Przedmioty wprowadzające
Cele przedmiotu Zainteresowanie studentów kulturą fizyczną i aktywnością sportową. Rozwijanie sprawności fizycznej, wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych i zdrowotnych przygotowujących do aktywnego spędzania czasu wolnego i skutecznej regeneracji organizmu. Nauczenie i doskonalenie elementów technicznych i taktycznych w ćwiczonych dyscyplinach sportowych. Zapoznanie studentów ze sprzętem sportowym znajdującym się na siłowniach i w sali aerobiku oraz sposobami jego użytkowania. Poznanie przepisów obowiązujących na siłowniach, umożliwiających bezpieczne ćwiczenie.
Ramowe treści programowe Dyscypliny sportowe: futsal, piłka siatkowa, koszykówka, tenis stołowy, trening siłowy. Przepisy sportowe obowiązujące w ćwiczonych dyscyplinach sportowych. Przeprowadzenie prawidłowej rozgrzewki. Kształtowanie podstawowych cech motorycznych. Technika pracy na przyrządach znajdujących się w siłowni. Ćwiczenia kształtujące prawidłową sylwetkę. Metody budowania masy mięśniowej, kształtowania siły, mocy, lokalnej wytrzymałości siłowej. Metody redukcji tkanki tłuszczowej. Przygotowanie do samodzielnego ćwiczenia i ułożenia planu jednostki treningowej w siłowni. Praktyczne zastosowania taktyki i techniki w ćwiczonych grach sportowych. Udział w rozgrywkach wydziałowych.
Inne informacje o przedmiocie -
Wyliczenie: Nakład pracy studenta związany z: Godzin
ogółem
W tym
kontaktowych
W tym
praktycznych
udziałem w innych formach zajęć 30 30 30
Razem godzin: 30 30 30
Razem punktów ECTS: 0 0 0
Zakładane kierunkowe efekty uczenia się Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
DS1_U12 (H1_U02) DS1_K04 (H1_K03)
Cele i treści ramowe sformułował(a) mgr Paweł Kukliński Data: 29/05/2025
Realizacja w roku akademickim 2026/2027
 
Treści programowe
Ćwiczenia
1. Przepisy BHP i regulamin obiektu sportowego, tematyka zajęć z wf, warunki zaliczenia
2. Zasady efektywnego i bezpiecznego korzystania z przyrządów i przyborów na siłowni i salach gier
3. Podstawy rozgrzewki
4. Rodzaje treningów siłowych, fizjologia pracy mięśniowej
5. Ocena umiejętności gry w zakresie siatkówki, koszykówki, futsalu, tenisa stołowego. Przepisy gry
6. Sposoby poruszania się po boisku (gry sportowe)
7. Nauka i doskonalenie odbić (siatkówka)
8. Podania i przyjęcia piłki (futsal)
9. Chwyty i podania (koszykówka)
10. Żonglerka (futsal)
11. Rzuty do kosza (koszykówka)
12. Zagrywka - nauka i doskonalenie (siatkówka)
13. Doskonalenie poznanych elementów taktyki i techniki w grach sportowych
14. Turnieje w grach (siatkówka, koszykówka, futsal, tenis stołowy)
15. Sprawdziany i testy sprawności i wydolności fizycznej
Metody dydaktyczne
(realizacja stacjonarna)
Ć ćwiczenia przedmiotowe
-
Metody dydaktyczne
(realizacja zdalna)
-
-
Forma zaliczenia
- Sprawdzian (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego)
-
Warunki zaliczenia
Ć Na ocenę 5 (bardzo dobry)
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i brak nieusprawiedliwionych nieobecności
2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 5
3. Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona rozgrzewka
4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu bardzo dobrym
5. Dobra współpraca w zespole podczas gry
6. Prawidłowe ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik)
Na ocenę 4,5 (dobry +)
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i brak nieusprawiedliwionych nieobecności
2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 4,5
3. Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona rozgrzewka
4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu dobrym
5. Dobra współpraca w zespole podczas gry
6. Prawidłowe ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik)
Na ocenę 4,0 (dobry)
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność
2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 4,0
3. W zaplanowanej i przeprowadzonej rozgrzewce popełnienie nieznacznych błędów
4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu dobrym
5. Dobra współpraca w zespole podczas gry
6. Ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) z niewielkimi błędami
Na ocenę 3,5 (dostateczny +)
1. Uczestnictwo w zajęciach ze średnią aktywnością i maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności
2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 3,5
3. W zaplanowanej i przeprowadzonej rozgrzewce popełnienie nieznacznych błędów
4. Znajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu w stopniu dostatecznym
5. Współpraca w zespole podczas gry w stopniu dostatecznym
6. Ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) z niewielkimi błędami
Na ocenę 3,0 (dostateczny)
1. Uczestnictwo w zajęciach z niską aktywnością i maksymalnie trzy nieusprawiedliwione nieobecności
2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 3,0
3. W zaplanowanej i przeprowadzonej rozgrzewce popełnienie istotnych błędów.
4. Popełnianie błędów w interpretacji podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu
5. Współpraca w zespole podczas gry w stopniu dostatecznym
6. Ułożenie uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik) z istotnymi błędami
Na ocenę 2,0 (niedostateczny)
1. Uczestnictwo w zajęciach z bardzo niską aktywnością i więcej niż trzy nieusprawiedliwione nieobecności
2. Wykonanie testów sprawdzających umiejętności techniczne z ćwiczonej dyscypliny / testów sprawności fizycznej ze średnią oceną 3,0
3. Brak umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia prawidłowej rozgrzewki
4. Nieznajomość podstawowych przepisów ćwiczonej dyscypliny sportu
5. Nieumiejętność współpracy w zespole podczas gry
6. Nieumiejętność ułożenia uproszczonego planu jednostki treningowej (trening stacyjny i aerobik)
-
Symbol efektu Zakładane efekty uczenia się Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Wiedza Umiejętności Kompetencje
społeczne
Umiejętności: student potrafi
E1 zastosować zasady bezpiecznego korzystania z obiektów sportowych, urządzeń i przyrządów związanych z uprawianiem różnych dyscyplin sportu
E2 stosować się do podstawowych przepisów i wykorzystywać elementy taktyczno-techniczne dyscyplin sportowych realizowanych podczas zajęć wf
E3 sporządzić dla siebie uproszczony plan treningowy i wykonać ćwiczenia kształtujące poszczególne partie mięśniowe i cechy układu mięśniowego
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
E4 współpracy w zespole, uczestnictwa w rywalizacji sportowej - dotyczy zajęć z gier sportowych
Symbol efektu Sposób weryfikacji efektu uczenia się Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja
E1 zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) Ć
E2 zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) Ć
E3 zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) Ć
E4 zaliczenie (praca pisemna dotycząca kultury fizycznej, sportu lub rekreacji dla osób posiadających całkowite zwolnienie lekarskie z wychowania fizycznego) Ć
Literatura podstawowa
1. F. Delavier, M. Gundill, Modelowanie sylwetki metodą Delaviera: ćwiczenia i programy treningu siłowego, PZWL, Warszawa, 2012
2. G. Grządziel, Piłka siatkowa, Wydawnictwo AWF, Katowice, 2012
3. F. Valdericeda, Futsal: taktyka i ćwiczenia taktyczne, MH, Ruda Śląska, 2012
4. F. Wróblewski, Koszykówka (historia, zasady, trening), Dragon, Bielsko-Biała, 2011
Literatura uzupełniająca
1. J.P. Clemenceau, F. Delavier, Stretching: ilustrowany przewodnik, PZWL, Warszawa, 2012
2. F. Delavier, Atlas treningu siłowego, PZWL, Warszawa, 2011
3. J. Wołyniec (red.), Przepisy gier sportowych w zakresie podstawowym, BK, Wrocław, 2006
4. F. Wróblewski, Siatkówka, Dragon, Bielsko-Biała, 2010
Koordynator przedmiotu: dr Piotr Klimowicz Data: 30/05/2025