Karta Przedmiotu
| Politechnika Białostocka | Wydział Informatyki | ||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kierunek studiów | Data Science |
Poziom i forma studiów |
pierwszego stopnia stacjonarne |
||||||||||||||||||||||||
| Grupa przedmiotów / specjalność |
Profil kształcenia | ogólnoakademicki | |||||||||||||||||||||||||
| Nazwa przedmiotu | Język obcy 2 | Kod przedmiotu | - | ||||||||||||||||||||||||
| Rodzaj zajęć | obowiązkowy | ||||||||||||||||||||||||||
| Formy zajęć i liczba godzin | W | Ć | L | P | Ps | T | S | Semestr | 3 | ||||||||||||||||||
| 30 | Punkty ECTS | 2 | |||||||||||||||||||||||||
| Program obowiązuje od | 2025/2026 | ||||||||||||||||||||||||||
| Przedmioty wprowadzające | Język obcy 1 (-), | ||||||||||||||||||||||||||
| Cele przedmiotu |
Dostępne języki: angielski, niemiecki, rosyjski Dalsze doskonalenie sprawności językowych (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) na poziomie B2 lub wyższym, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Rozwijanie umiejętności komunikacji w kontekście nauk technicznych, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej ze sztuczną inteligencją, inżynierią danych i analityką. Pobudzanie ciekawości dotyczącej fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, w tym etyki i wpływu AI na społeczeństwo oraz różne sektory gospodarki. Zapoznanie z zaawansowanym słownictwem z zakresu nauk matematycznych, technicznych i technologii AI. Ćwiczenie umiejętności autoprezentacji, w tym prezentowania zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją w sposób klarowny i precyzyjny. |
||||||||||||||||||||||||||
| Ramowe treści programowe | Tematyka związana z życiem akademickim, aktualnymi problemami społecznymi oraz dylematami współczesnej cywilizacji, w tym roli sztucznej inteligencji w różnych aspektach życia. Zagadnienia językowe oraz gramatyczne występujące w omawianych tekstach, w tym analiza artykułów naukowych i technicznych dotyczących AI. Praca z wybranym rodzajem tekstu specjalistycznego (np. specyfikacja techniczna, karta katalogowa, dokumentacja projektowa). Zaawansowane słownictwo z zakresu nauk matematycznych, technicznych oraz technologii AI, obejmujące terminy związane z uczeniem maszynowym, przetwarzaniem danych i automatyzacją. Autoprezentacja w mowie i piśmie, z uwzględnieniem przedstawiania projektów i koncepcji związanych ze sztuczną inteligencją. | ||||||||||||||||||||||||||
| Inne informacje o przedmiocie | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Wyliczenie: | Nakład pracy studenta związany z: | Godzin ogółem |
W tym kontaktowych |
W tym praktycznych |
|||||||||||||||||||||||
| udziałem w innych formach zajęć | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||||||||
| indywidualnym wsparciem merytorycznym procesu uczenia się, udziałem w zaliczeniach organizowanych poza planem zajęć | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
| przygotowaniem do bieżących zajęć | 16 | 16 | |||||||||||||||||||||||||
| Razem godzin: | 50 | 34 | 50 | ||||||||||||||||||||||||
| Razem punktów ECTS: | 2 | 1.4 | 2.0 | ||||||||||||||||||||||||
| Zakładane kierunkowe efekty uczenia się | Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
||||||||||||||||||||||||
| DS1_U13(H1_U01) | |||||||||||||||||||||||||||
| DS1_U14 | |||||||||||||||||||||||||||
| Cele i treści ramowe sformułował(a) | - | Data: | 29/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||
| Realizacja w roku akademickim | 2026/2027 | ||||||||||||||||||||||||||
| Treści programowe | |||||||||||||||||||||||||||
| Ćwiczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Omówienie karty przedmiotu oraz zasad oceniania i warunków uzyskania zaliczenia | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. | Diagram Ishikawy – sposoby wyrażania przyczyny i skutku w analizie błędów systemów AI | ||||||||||||||||||||||||||
| 3. | Ocena ryzyka w systemach sztucznej inteligencji i wpływ błędów na bezpieczeństwo danych | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. | Sposoby wyrażania prawdopodobieństwa wystąpienia błędu w modelach AI | ||||||||||||||||||||||||||
| 5. | Samochody autonomiczne – założenia technologiczne i wyzwania etyczne | ||||||||||||||||||||||||||
| 6. | Opis działania systemów AI w inteligentnych miastach – ćwiczenia w mówieniu | ||||||||||||||||||||||||||
| 7. | Powtórzenie materiału przed testem zaliczeniowym | ||||||||||||||||||||||||||
| 8. | Test zaliczeniowy pisemny 1 | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. | Zastosowanie AI w logistyce i zarządzaniu magazynem | ||||||||||||||||||||||||||
| 10. | Spekulacje na temat przyszłości sztucznej inteligencji i jej wpływu na rynek pracy | ||||||||||||||||||||||||||
| 11. | Systemy bezpieczeństwa oparte na AI. Pytania pośrednie | ||||||||||||||||||||||||||
| 12. | Etyka AI i zagrożenia związane z niekontrolowanym rozwojem technologii | ||||||||||||||||||||||||||
| 13. | Powtórzenie materiału przed testem zaliczeniowym | ||||||||||||||||||||||||||
| 14. | Test zaliczeniowy pisemny 2 | ||||||||||||||||||||||||||
| 15. | Zaliczenie ustne: analiza wybranego tekstu specjalistycznego na temat sztucznej inteligencji | ||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja stacjonarna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| Ć | ćwiczenia przedmiotowe; analiza tekstów z dyskusją; metoda projektów | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Metody dydaktyczne (realizacja zdalna) |
|||||||||||||||||||||||||||
| Ć | ćwiczenia przedmiotowe; analiza tekstów z dyskusją; metoda projektów | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Forma zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| Ć | test językowy, wypowiedź ustna, przygotowanie i wygłoszenie autoprezentacji | ||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Warunki zaliczenia | |||||||||||||||||||||||||||
| Ć | Uzyskanie min. 30% z każdego E1-E4, a po spełnieniu tego warunku ostateczna ocena wynika z sumy uzyskanych punktów w trakcie zajęć. Kryteria oceny: [0 – 50)% punktów – 2.0 [50 – 60)% punktów – 3.0 [60 – 70)% punktów – 3.5 [70 – 80)% punktów – 4.0 [80 – 90)% punktów – 4.5 [90 – 100]% punktów – 5.0 |
||||||||||||||||||||||||||
| - | |||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Zakładane efekty uczenia się | Odniesienie do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów | |||||||||||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje społeczne |
|||||||||||||||||||||||||
| Umiejętności: student potrafi | |||||||||||||||||||||||||||
| E1 | w większym stopniu rozumieć wypowiedzi ustne pod warunkiem, że dotyczą w miarę znanej tematyki, również te zawierające podstawową terminologię z zakresu studiowanego kierunku | ||||||||||||||||||||||||||
| E2 | w większym stopniu rozumieć teksty dotyczące różnych zagadnień współczesnego świata, również te zawierające podstawową terminologię z zakresu studiowanego kierunku | ||||||||||||||||||||||||||
| E3 | brać czynny udział w dyskusji na znane mu tematy | ||||||||||||||||||||||||||
| E4 | zrozumieć oraz interpretować wybrany typ tekstu specjalistycznego | ||||||||||||||||||||||||||
| Symbol efektu | Sposób weryfikacji efektu uczenia się | Forma zajęć na której zachodzi weryfikacja | |||||||||||||||||||||||||
| E1 | zaliczenie ustne, zaliczenie testowe | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E2 | zaliczenie testowe | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E3 | zaliczenie ustne | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| E4 | zaliczenie testowe, przygotowanie i wygłoszenie autoprezentacji | Ć | |||||||||||||||||||||||||
| Literatura podstawowa | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze języka obcego | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Literatura uzupełniająca | |||||||||||||||||||||||||||
| 1. | Literatura zostanie podana przez prowadzącego po wyborze języka obcego | ||||||||||||||||||||||||||
| . | - | ||||||||||||||||||||||||||
| Koordynator przedmiotu: | - | Data: | 30/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||